Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De ska borra ner i Helvetet

Banvallen vid Stora Helvetet bjuder på storslagna vyer. Men det är vyer som det kommer att dröja innan några tågresenärer får se.

– Trafiken kan vara i gång tidigast i mitten av juni, säger Mats Olofsson, regional samordnare på Trafikverket.

Annons

Sträckan som Stora Helvetet ligger vid, mellan Storlien och norska gränsen, har varit avstängd sedan i november förra året. Trafikverkets prover visade att banvallen hade börjat röra på sig.

– I värsta scenariot hade vallen kunnat släppa, att den skulle kunna rasa ner, säger Mats Olofsson.

Banvallen började byggas 1877 och Trafikverket vet inte av vilket material som vallen är uppbyggd av. För att få reda på det ska Trafikverket borra ner i vallen.

– Vi vill se om det är stora stenblock eller om det är lösa partier i den här järnvägsbanken. Utifrån det kan vi bedöma hållfastheten, om den här banken kommer att ligga kvar även om den får stora vikter på sig.

Provborrningarna kommer att starta nästa vecka. I april hoppas Trafikverket att analyserna av borrningarna ska vara klara.

Även om proverna ger ett positivt besked kommer det dröja fram till i juni innan banan kan öppnas. Vid sämre provsvar kommer det att dröja längre.

Det känns som väldigt lång tid innan banan kan vara i gång igen.

– Det tar tid att åtgärda den här banken. Det är en byggnadskonstruktion som är större än rådhuset i Östersund. När en sådan börjar vika, hur säkerställer vi att den kommer att stå kvar där den står? Vi vet inte.

Finns det något ni hade kunnat göra för att inte hamna i den här situationen?

– Det är möjligt att vi skulle kunna ha gjort de här borrningarna tidigare, men de är väldigt dyra. Hade vi gjort de tidigare hade vi haft resultaten redan nu. Men vi har trott att den här banken var så välbyggd att den skulle fortsätta hålla, säger Mats Olofsson.

Annons