Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

De prioriterar stödundervisningen

Att många elever får stödundervisning inom grundskolan i Strömsund kan bero på att politikerna medvetet har prioriterat extra stöd.

Annons

Åse Ehnberg (M) är vice ordförande i barn-, kultur- och utbildningsnämnden i Strömsund. Hon berättar att politikerna vid olika tillfällen har behövt försvara stödundervisningen när verksamheten har tvingats spara pengar.

– Det kan ibland komma förslag från tjänstemännen där de har sett möjligheter att spara på stödundervisning men där har vi politiker alltid sagt ifrån. De som behöver extra hjälp ska få extra hjälp, säger hon.

Åse Ehnberg tror att den tydliga prioriteringen i nämnden kan vara en av flera förklaringar till att resultat och betyg nu är på väg uppåt. En annan förklaring till att resultaten ökar är, enligt henne, att politikerna de senaste åren tydligt har riktat in sig på att resultaten ska höjas och att hela skolorganisationen har fokuserat på detta.

– Några har gjort så att de har dubbelbemannat med lärare under engelska- och matematiklektioner. Men det har varit olika åtgärder på olika skolor, säger hon.

Åse Ehnberg konstaterar dock att de åtgärder som har satts in på senare år borde ha kommit tidigare.

– Man skulle väl ljuga om man sade att åtgärderna har satts in i rätt tid.