Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

De har väntat i tre månader på telefon

I snart tre månader har Kjell-Åke Andersson och Lena Kilegran varit utan telefon.

Trots upprepade försök har inte Telia lyckats flytta parets abonnemang till den nya adressen.

Annons

I somras flyttade Kjell-Åke Andersson och Lena Kilegran från sitt hus i Skucku till en gård i Vågan, mellan Svenstavik och Hackås. Den 25 augusti gjorde paret en flyttanmälan hos Telia och begärde att få flytta sitt abonnemang till sin nya adress.

– I kundtjänst svarade de att det inte skulle vara några problem, och att flytten kunde ta runt 14 dagar, berättar Kjell-Åke Andersson.

Men senare visade det sig att abonnemangsflytten skulle ta betydligt längre än 14 dagar. Paret har i dag, nästan tre månader senare, fortfarande ingen fungerande telefon.

– Jag har ringt flera gånger, men får inget konkret svar från Telia om vad som händer och varför det tar sådan tid, säger Kjell-Åke Andersson.

– Allting är så märkligt, det har ju funnits fungerande telefon här tidigare. Jag förstår inte var problemet sitter, fortsätter han.

Den enda återkoppling som Kjell-Åke Andersson och Lena Kilegran fått från Telia är en faktura från en företagets underleverantörer. Fakturan är på 1500 kronor plus moms och avser en fältundersökning som gjorts för att lokalisera det eventuella problemet.

– Men de har inte ens varit här, i så fall skulle vi ha sett spår i snön, säger Lena Kilegran.

Samtidigt som telefonen på gården i Vågan inte fungerar är abonnemanget i deras gamla hus i Skucku fortfarande i bruk. Alla som ringer till paret får därför ringa förgäves. Och i slutet av november flyttar nya hyresgäster in där som troligen vill koppla in en egen telefon.

– Jag behöver telefonen i jobbet. Det här börjar bli väldigt irriterande, säger Kjell-Åke Andersson.

– Irriterad – det är bara förnamnet, tillägger Lena.

Telia dementerar att Kjell-Åke och Lena tvingats vänta i tre månader på att få telefonen flyttad. Enligt deras noteringar gjordes flyttanmälan för knappt en månad sedan.

– Den 28 oktober begärde kunden att få telefonen flyttad till ny adress, säger Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia.

Däremot verkar det som det finns vissa problem med att få in telefonledningen i familjen Andersson/Kilegrans hus. Det finns inte längre någon förbindelse mellan huset och Telias station.

– Att det funnits ett telefonabonnemang där tidigare betyder inte per definition att det fungerar i dag, säger Hans G Larsson.

Den underleverantör som skickat en faktura till paret i Vågan ska enligt Hans G Larsson göra en fältundersökning på platsen.

– Nästa steg är att vår underleverantör ska lämna ett prisförslag till kunden, säger han.