Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

De gamla medierna vann kampen om väljarna

TV är den viktigaste informationskällan för att hänga med i vad som händer i svensk politik.

Endast en bråkdel har följt valet via de sociala medierna som Facebook och Twitter.

Annons

Det visar en undersökning om vilken roll medierna haft under månaderna före valet som Jesper Strömbäck, professor i journalistik och politisk kommunikation och hans kollegor på Mittuniversitetet i Sundsvall har gjort.

På onsdag ska undersökningen presenteras för riksdagen.

Många trodde kanske, med Barack Obama och det amerikanska presidentvalet i färskt minne, att de sociala medierna skulle få ett stort genomslag i årets valrörelse.

Barack Obama hade exempelvis runt två miljoner vänner på Facebook och med hjälp av miljontals e-postadresser nådde hans kampanjer väldigt många.

Men i Sverige blev det inte så.

– Väljarna har i huvudsak följt valet via traditionella medier, i synnerhet tv. De sociala mediernas roll har överdrivits, säger Jesper Strömbäck till Riksdag & departements webbupplaga.

Undersökningen har gjort så att frågor ställts till över 4 000 personer slumpvis utvalda personer som finns hos opinionsinstitutet Synovates.

Mätningen visar att intresset inte varit särskilt stort för de sociala medierna, politikbloggar eller partierna hemsidor.

Enligt Riksdag & departements webbupplaga är inte Jesper Strömbäck särskilt förvånad.

– Våra undersökningar visar att de sociala medierna fungerar bra för att mobilisera de som redan är sympatisörer. Det visar också erfarenheterna från USA.

Ändå ger han rådet att fortsätta arbetet med sociala medier.