Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De fick stororder på kängor från försvaret

Försvaret placerar en stor order av kängor hos Östersundsföretaget Moxter AB, i Odenskog.

Annons

– En riktig kick i ryggen för oss och det är fantastiskt att få den här ordern, säger Mats Bengtsson, försäljnings- och marknadschef på Sporthaus Moxter AB.

Under ett antal år har Moxter i Odenskog byggt upp ett samarbete med tyska skotillverkaren Meindl, vars kängor svenska försvaret ska köpa.

Ordern är värd 38,5 miljoner kronor och upphandlingen blev klar i november, för leverans under två år framåt.

Moxter AB är svensk generalagent för Meindl och den modell som försvaret köper är en utvecklad specialkänga som utprovats under flera år.

– Det är en ny generation av känga som klarar alla temperaturförhållanden.

– Den kan användas under uppdrag i kyla, regn och öken och det är klimattyper som förekommer i exempelvis Afghanistan under ett halvår, konstaterar Claes Segersten som skött mycket av kontakterna med försvaret.

Processen med att utveckla kängan har pågått cirka fyra år. Det började med att Claes Segersten tog kontakter med försvaret för att få en bild av vilka kängor som användes på markstridsskolan, där tester av personlig utrustning genomförs.

Så småningom kom önskemål och krav vilket ledde till en provomgång kängor från tillverkaren Meindl.

Lösningen blev till sist en ny typ av känga med en vattentät uttagbar socka av Gore-Tex. Sockan tas ur kängan och ersätts med sula vid torrt klimat och sätts i när det är blött.

När Försvarets Materielverk skulle till att upphandla var Östersundsföretaget väl förberedda och deras anbud vann.

– För oss är det här värdefullt utvecklingsmässigt, enligt Claes Segersten och Mats Bengtsson.

Moxter AB har verkat ganska anonymt, omgivet av låga byggnader i Odenskogs industriområde.

Man räknar med att gå från 38 miljoner i omsättning förra året till 100 miljoner 2012.

Föregaget har hållit fast vid erkända kvalitetsmärken vad gäller skor, kängor och stövlar, med ambitionen att ha spetskompetens inom vissa segment på marknaden.

Till hösten kommer ett, för svenska marknaden, nytt skomärke ut. Moxter AB fick den skandinaviska agenturen och man har utvecklat en barnkollektion ur märket som uppges innebära förnyelse.

– Barnkollektionen innebär enormt stora exportmöjligheter, enligt Mats Bengtsson som säger att fler försäljare behöver anställas framöver.