Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dataprogram effektiviserar

I Östersund kan Trafikverket spara in 70 000 per år, i hela Sverige skulle det bli 50 miljoner.

Kostnaden för den svenska järnvägen minskar rejält med ett dataprogram.

Annons

Björn Ållebrand och Krister Larsson från Trafikverket är på ett uppföljningsbesök i Östersund. Östersunds tågstation har nämligen varit testområdet för hur mycket energi Trafikverket skulle kunna spara på sina anläggningar längs järnvägarna i Sverige.

Längs alla järnväger i Sverige finns det så kallade växelvärmare, växlar med värme i som inte ska frysa om det kommer snö på spåren. Värmen till de här växlarna kräver viss energi för att fungera. Tidigare har man inte kunnat kontrollera hur mycket energi växlarna behöver för väderleken. Men det kan man nu.

– Värmen till växlarna har stått på för fullt när det inte har behövts. Det är ju i stället mer intelligent att pumpa på med värme när det verkligen behövs, säger Krister Larsson.

Sedan en tid tillbaka har ett datastyrt övervakningssystem kopplats till växlarna. På så vis kan personalen som arbetar med järnvägen kontrollera hur mycket energi som behövs på enskilda växlar och själva kunna reglera om det behövs mer eller mindre värme.

– Då vet ju vi också ganska snabbt om något händer, eller om en växel någonstans behöver lagas direkt eller om man kan vänta, säger Björn Ållebrand.

Systemet har nu för första gången utvärderats och siffrorna visar att systemet spara pengar, mycket pengar. Mellan 23 januari till 30 maj har Trafikverket sparat drygt 70 000 kronor enbart på att minska på energin till växlarna i Östersund. Motsvarande siffra för hele Sverige är 50 miljoner kronor.

– Det behövs fortfarande snöskottning av järnvägarna. Men nu kan vi kontrollera energin på ett annat sätt. Pengar som man sparar in kan man ju hoppas går till underhåll av järnvägarna, säger Björn.

Annons