Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Därför slutar Swedbank med kontanter

Efter den 18 maj slutar Swedbank med all kontanthantering i Strömsund.

Nu försöker Bengt Wiklander, Swedbanks kontorschef i Strömsund, att lugna upprörda kunder.

Annons

I 45 år har Strömsundsbon Janne Eriksson varit kund hos Swedbank.

Efter ett brev från Swedbank om att all kontanthantering i Strömsund ska upphöra den 18 maj så har han för första gången allvarliga planer på att byta bank.

– Om jag säger så här. Jag har varit med sedan det hette Folkbanken. När det bytte namn till Swedbank då sade jag till frugan att det var början till slutet. Då var det på väg att bli en ren pappersbank. Jag fick den känslan, säger Janne Eriksson.

I brevet till Janne Eriksson ger Swedbank en förklaring till varför man drar in på kontanthanteringen:

" Det främsta skälet till förändringen är att vi lägger mera tid på att hjälpa dig och andra kunder med rådgivning i stora och små ekonomiska frågor..."

Ökad säkerhet och miljövinster är två andra anledningar för att sluta med kontanthantering. Att det skulle vara ett sätt för Swedbank att spara pengar nämns inte överhuvudtaget.

Swedbanks mål för 2012 är att sänka kostnaderna med en miljard kronor.

Men David Melender, kommunikationschef i norra regionen, förnekar att Swedbank slutar med kontanter för att minska kostnaderna.

– Nej. Det är inte därför man gör det här. Trycket på att man ska ha rådgivning är väldigt stort. Sedan är det ju så att om kontanthanteringen minskar så är det en vinst för hela samhället.

Nu överväger Janne Eriksson att byta bank.

– Jag är ingen som bara knyter näven i fickan. Jag har redan hört med Handelsbanken här i Strömsund om hur de ska göra. Och de har inga planer på att upphöra med kontanthantering. Blir det ingen lösning hos Swedbank så byter jag, säger han.

Bengt Wiklander är Swedbanks kontorschef i Strömsund.

Efter den 18 maj så försvinner kontanthanteringen från Swedbank i Strömsund. Hur tänkte ni att kunder ska klara av kontantinsättningar efter det?

– För företagskunder blir det ingen skillnad. De deponerar som vanligt i servicebox. Privatkunder får också deponera. De får fylla i en insättningsblankett och sedan läggs det i en deponeringspåse.

För kontantuttag så hänvisar Bengt Wiklander till uttagsautomaten.

– Men skulle kunden inte ha ett bankkort men ett konto hos oss så kan man föra över pengar till ett kort som banken har och hjälpa kunden att ta ut pengar i automaten. Vid större belopp får man beställa någon dag innan.

Om jag säljer en skoter för 40 000 kronor och kommer med pengarna till er och vill sätta in dem. Klarar ni av det i fortsättningen?

– Ja. Då fyller vi i ett insättningskvitto och stoppar i pengarna i en deponeringspåse.

Vad säger du till de kunder som tycker att det här låter krångligt?

– Jag vill gärna att de kommer in och träffar mig enskilt så att vi får försöka lösa just deras problem. Det är för att få mer tid för varje kund och hitta lösningar och hjälpa dem hantera sin ekonomi som vi gör den här förändringen.