Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Därför en kilometerskatt

Kilometerskatten har blivit ett väldigt hett ämne, vilket är fullt förståligt med tanke på hur många sanningar som florerar och vilka effekter dessa ger.

Annons

Det förslag som är lagt är att de rödgröna vill utreda en kilometerskatt som baseras på att det finns alternativa sätt att sköta transporterna. Detta innebär att till exempel Milkos mjölkbilar eller timmertransporter från skogen inte kommer att drabbas. Tanken är att en sådan kilometerskatt tidigast införs 2013.

Syftet med kilometerskatten är att det skall vara gynnsamt för alternativa transporter, såsom järnväg och fartyg, där det är möjligt. Vi avsätter två miljarder kronor för att underlätta investeringar i smarta lösningar av väg, sjö och järnväg, istället för ensidiga transporter på landsväg. Samt att vi vill satsa på utbyggnad av järnvägsnätet så att det blir enklare att flytta gods till järnväg.

Ett annat fenomen som en kilometerskatt skulle ha positiv inverkan på, är att utländska lastbilar använder Sverige som genomfartsled eftersom det inte kostar dem något. Det slitage som dessa orsakar betalas av personbilsägare och övriga svenska skattebetalare.

Meningen är alltså att där det inte går att ersätta lastbilar skall man ej heller drabbas av kilometerskatten.

Bosse Säll, Miljöpartiet de Gröna i Östersund

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel