Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dantes helvete blir en våldsorgie

/
  • Dantes inferno är ett avgrundsäventyr med en uppsjö av helvetesmonster, våldsfrosseriet går till överdrift, anser LT:s recensent.

”Den Gudomliga Komedin” räknas som ett av den västerländksa litteraturens största verk. Nu blir berättelsen om Dantes resa genom helvetet tv-spel. Och frågan är om inte spelutvecklarna gör sig skyldiga till en av dödssynderna – frosseri i våld och sex.

Annons

I början av 1300-talet skrev Dante Alighieri sitt allegoriska epos ”Den Gudomliga Komedin” – ett verk som omfattas av 100 sånger, uppdelade i tre delar; ”Inferno”, ”Purgatorio” och ”Paradisio”.

Alighieri räknas som en av den västerländska kulturens största författare och hans berättelse om Dantes färd genom helvetet och skärselden till paradiset fascinerar läsare och litteraturvetare än i dag.

TV-spelsversionen av ”Den Gudomliga Komedin” är naturligtvis en förenklad version av ett långt mer komplicerat verk.

I Visceral Games tolkning tvingar otrohet och brustna löften korsriddaren Dante att, beväpnad med Liemannens lie, slakta sig igenom helvetet för att rädda sin älskade Beatrice.

Precis som i Alighieris verk så består helvetet av nio kretsar där syndarna straffas utifrån de orätter de begått. Kretsarna har därför namngetts efter lust, girighet, lättja och så vidare.

Eftersom det handlar om hack n’ slash-action så kastar sig huvudpersonen, utan att tveka, med båda fötterna först rakt ner i helvetets gap. Sen börjar en utdragen slakt av helvetets kreatur – det ena mer skruvat än den andra.

Det trista med designen är att man haft ett otroligt spännande material att jobba med, men som förvaltas utifrån actionspelens standardmall.

I stället för att, till exempel, hämta inspiration från konstnären Hieronymus Boschs fasansfulla medeltida visioner av helvetet så får vi här en typisk tv-spelsvision av Hin Håles domäner.

Man klättrar på väggar av staplade människokroppar, ser spetsade lik och brinnande bål så långt ögat når. Och spelets Dante ser till att bygga på berget av kroppar. Han sliter huvudet av färjkarlen Karon, drar tungan av domaren Minos och straffar Pontus Pilatus för sina synder med stor brutalitet.

Spelupplägget är en skamlös stöld av det i Sonys ”God of War”.

Till en början känns det välgjort med tajt kontroll och intensiva strider, men efter några timmars spelande visar bandesignen och problemlösningen uppenbara brister, vilket gör att slaktandet snabbt blir tjatigt.

Det känns onekligen som om Visceral Games trivs lite för mycket med att måla upp sina visioner av köttigt våld, nakna tuttar och svärdssvingande odöda spädbarn.

Om frosseri är en av dödssynderna så måste man väl säga att Visceral Games i allra högsta grad är skyldiga, eller?

Mer läsning

Annons