Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dammen i Stekenjokk förstärks för 100 miljoner

Dammen efter tidigare gruvan i Stekenjokk måste förstärkas och tunga gula lastfordon fraktar stora mängder stenmaterial i en särpräglad arbetsmiljö på fjället.

Det är sista dagen innan bommen fälls över Stekenjokkvägen. Under bilfärden över fjället tonar vägen ut i dimma längre fram och snöblandad nederbörd faller på rutorna.

När du läser det här har arbetsbarackerna vid gruvdammen lagts i malpåse till nästa sommar då förstärkningsjobbet i Stekenjokk återupptas.

– Gruvdammen är sedan gruvdriften var i gång på -80-talet. Dammförstärkningen görs för att den ska vara säker och hålla för lång tid framåt, säger Åke Larsson, platschef på Peab som anlitats för jobbet av Boliden.

Men vädret begränsar tiden för när man kan jobba. Vintern kommer tidigt och pågår länge i Stekenjokk.

– Häromveckan blåste det 43 sekundmeter på väderstationen. Vi fick ställa in lastbilstransporterna och tordes inte lyfta upp flaken med tanke på att lastbilarna kunde blåsa omkull, säger Åke Larsson.

Mätteknikern Oskar Karlsson kör runt LT på några avsnitt av området där stora dumprar tömmer sin last framför grävskopor som lägger stenmaterialet på plats längs dammen. Bennys Gräv i Malå har anlitats för det mesta av transporterna.

– Vi började ifjol och kommer att fortsätta ett par säsonger till innan det är färdigt, säger platschefen Åke Larsson.

En jorddamm består av fem olika material. Dels en tätkärna av morän med material som hämtas från området. Den ser till att vattnet stannar på rätt sida om dammen. Moränen skyddas av olika lager krossat material som håller kvar tätkärnan på rätt ställe.

– Tätkärnan består av väldigt mycket fint och tätt material. Varje materialsort utanför den blir allt grövre. Längst ut finns så kallad tåsten som bildar ett slags skvalpskydd för att ta upp rörelseenergin i vatten i samband med vågor, säger Åke Larsson.

Läs mer: Dammarna förstärks vid Stekenjokkgruvan

Enligt Dennis Olofsson på Boliden kostar det cirka 105 miljoner att åtgärda dammen och en hel del arbete måste utföras på sensommaren när flödena är som lägst.

Åtgärderna innebär att dammkrönet höjs med 1,2 meter. Bakgrunden till förstärkningen hänger ihop med att det under våren uppstått isdämmor i utskovskanalen. På sikt riskerar de att erodera vattenmagasinet. Till bilden hör också att det kommit nya direktiv vad gäller utformningen av dammar.

– Med tanke på alla typer av åtgärder är det mycket viktigt att projektering och annat blir grundligt gjort. Höga kvalitetskrav gäller för packning av moränkärnan och det är viktigt med rätt material samt att jobbet utförs rätt, konstaterar Åke Larsson.

Stekenjokkvägen är i nyskick efter bärighetsåtgärder och ny asfalt i sommar. Renar betar strax intill under vårt besök och när bommen fällts, och vägen snöat igen, är vildmarken deras.

Läs mer: Kommunen: Ja till ny gruva i Stekenjokk

Läs mer: Gruva viktigare än samernas renar

Läs mer: En gruva skulle göra fjället obrukbart

Läs mer: Riksintressen står mot varandra i området

Läs mer: Äggligor och tillträdesförbud