Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Dåligt av Telia"

Problemen med mobiltäckningen i Norråker fortsätter, och kunderna får inga svar av Telia.

Annons

Den 10 mars skrev LT om de problem med mobiltäckningen som plågar byn Norråkers invånare. Både privat och i arbetet påverkas de, och invånarna är oroliga för att olyckor ska ske i samband med att de inte kan nås och att de inte kan ringa efter till exempel ambulans.

– Det är under all kritik, sa Lena Marie Larsson, som jobbar inom hemvården, då.

Hon får sina larm i mobilen och menade att främst de gamla blir lidande om ett av dessa inte når henne.

Nu fortsätter problemen. Clas Göran Sundqvist som bor i Norråker har återigen tagit kontakt med LT och vittnar om en "stendöd" mobiltäckning i mitten av förra veckan.

– Det kommer och går fortfarande, säger Clas Göran.

I torsdags fick han köra 2,5 mil från Norråker för att över huvud taget kunna ringa ett samtal med mobilen. Han har sökt svar hos Telia på vad problemet är och när det kommer att lösas.

– Men det går inte att bli kopplad till någon som har ett svar. Jag tycker att det är dåligt av Telia, ingen tar ansvar, säger Clas Göran Sundqvist.

Marcus Haglund är pressinformatör på Telia.

– I Norråker används en radiolänk vilket innebär att signalerna skickas från en station till en mobilmast. Systemet är helt digitalt, vilket innebär att signalerna kan störas av snö och isbildning på parabolerna, säger Marcus Haglund.

– Även vid hårt väder kan signalerna missriktas.

Enligt honom har de sedan LT sist skrev om ärendet skickat ut tekniker som sett till att signalerna går som de ska.

– Problemen ska vara mindre nu, säger han.

Eftersom det i Norråker används radiolänk har Telia får inte Telia in larm om störningar automatiskt.

– Därför är det viktigt att kunderna felanmäler, genom att kontakta kundsupporten, säger Marcus Haglund.

Kunden upplever att han inte får några svar. Varför är det så?

– Så ska det inte vara. Som sagt är det svårare att upptäcka när det gäller radiolänk, vilket jag beklagar.

Tidigare har Telia berättat om den utbyggnad av mobilnätet som är planeras vara klar i slutet av 2015. Frågan är om problemen i Norråker kommer att fortsätta fram tills dess.

– Det vågar jag inte svara på. Det är viktigt att kunderna felanmäler när de upptäcker störningar, avslutar Marcus Haglund som är pressinformatör på Telia.