Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Cyndi Lauper accepterar inte ett nej

Annons


På nya albumet "Bring ya to the brink" samarbetar Cyndi Lauper med Kleerup och Max Martin, och delar av skivan spelades in i Sverige. På söndag spelar hon i Stockholm.

-Jag lämnade Sverige precis innan det blev kallt och mörkt, så jag hade jättetrevligt hos er.

Hon har megahits som "Time after time", "Girls just wanna have fun" och "True colors" på meritlistan, en trio låtar som definitivt tillhör 80-talets absoluta poplåtskanon. Ett kvartssekel har gått sedan genombrottet. Hur står sig karriären?

-Men vänta nu, hallå, vad är det du försöker säga egentligen? Tycker du att min tid är ute eller vadå?!

Över telefonledningen är det svårt att avgöra om 55-åringens upprördhet är äkta eller spelad.

-Haha, jag skojar bara med dig. Gud, det är väldigt mycket som har hänt under de här åren. Ta bara musikbranschen i stort, den är en riktig soppa nu för tiden. Men som artist är det bara att fortsätta göra det man gör. Man får ge fasiken i att lyssna på människorna som säger nej.

Och jodå, en del människor säger nej även till henne.

-Så är det väl för alla? Jag lyssnar, säger "jag hör vad du säger", och sedan går jag runt dem på något vis, säger Cyndi Lauper.
Dansgolvet

"Bring ya to the brink" är ett album som känns väldigt 2008, riktat mot dansgolvet. Hon åkte till Europa för att spela in stora delar av det, bland låtskrivarna dyker namn som Basement Jaxx, Kleerup, Max Martin och Axwell upp. Inspelningarna skedde främst i England och Sverige, och på sin hemsida skriver hon att det var lite läskigt att bryta sina invanda rutiner, men den rädslan är inget hon vill ståta med under intervjun.

-Nej, det var inte läskigt, varför skulle det ha varit det? Jo för den delen, det var läskigt att inse att jag hade alldeles för mycket handbagage när jag skulle in i England, och där hade jag det jobbigt med vänstertrafiken också. Men det löste ju sig när vi kom till Sverige.
Hjärta och hjärna

Hon säger att det var viktigt att låtskapandet sker med både hjärta och hjärna.

-Skriver man bara med huvudet så blir det bara ett jobb. Jag ville skapa konst med de här personerna, och då krävs det att hjärtat är med.

Ibland blev det dock brister i kommunikationen.

-Kan du tänka dig - alla kollar på "The Sopranos", men när de till sist träffar någon som pratar som de i serien, då förstår de ingenting.

Mer läsning

Annons