Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Cullbergbalett i kartong

/

Annons

Som om någon (the maker) blåst liv i ett skissblock och ställt det på scengolvet: lösa skisser, förflugna tankar, idéer som måste prövas, infall, värderingsfrågor, utklippta kartongfigurer, förhållningssätt mellan SKAPAREN och VERKET. Och materian som blir verket.

Så är kanadensiska koreografen Crystal Pites ”Matter of a Maker”. Igår kväll gästade Cullbergbaletten fullsatta Storsjöteatern i Östersund.

Scenografi och kostym går alla i kartongbeige, gråtoner och vitt. Ett stadslandskap i växlande proportioner som befolkas av apokalyptiska urtidsödlekvinnor, jazziga män och kartongskapelser tar plats på scenen.

”Feed me” skriver kartongfiguren på en lapp. Koreografen ignorerar sin Frankensteinminnande skapelse och rycker huvudet av den. Till synes döende släpar den sig ut genom dörren. ”Need me” står det nästa gång jag ser lappen. Två sidor av samma mynt.

Verket är flerskiktat, växlar mellan komisk-realistiska eller melodramatiska scener ur skapelseprocessen och själva verket. Men medvetenheten om den koreografiska processen är hela tiden överhängande: En glammande festscen med dansare delvis inklädda i kartong fryser till, koreografen kliver in, korrigerar rörelserna och verket fortsätter.

Koreografin leker mycket med skräckfilmsschabloner, en föreställningsvärld befolkad av galna forskare som leker gud och ger konstgjorda ting eget obändigt liv. Jag uppskattar de scenerna som har ett lekfullt, lite ironiskt förhållningssätt till det egna skapandet. Samtidigt finns det ett stort allvar i det. Det är så här det är att skapa, tycks Pite vilja säga.

Hennes text i programbladet stärker det intrycket: där skriver hon om hur svårt det är att bibehålla perspektivet i skapelseprocessen: ”Jag måste förtäras”.

Jag tycker att frågan om dansarnas medskapande är intressant. Här är de snarast materia jämställd med idéerna i verket som förhåller sig till en besvärlig koreograf som förväntar sig att de ska trotsa tyngdlagen. Koreografen intar en tydlig särställning som skapare.

Samtidigt är det inte alltid tydligt vem som leder arbetet med verket: koreografen eller materian?

Sammantaget finns det många starka, roliga och intressanta enskildheter i Matter of a Maker. Men, alla sidor i skissblocket är inte lika intressanta. Det blir totalt sett för många lösa trådändar.

Vissa scener passerar mig helt förbi, trots Cullbergbalettens skickliga dansare.

Mer läsning

Annons