Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Country Tourer får stanna på vägen

Opel ligger lågt i sitt försök att utmana favoriten Volvo XC70. Bokstavligen. Insignia Country Tourer har så låg markfrigång att den inte lockar till terrängkörning. Men för den som håller sig på vägen är den ett högintressant alternativ.

Annons

Redan 1998 lanserade Volvo sin fyrhjulsdrivna Cross Country, som ett par år senare döptes om till XC70 och blev en storsäljare. Sedan dess har nästan alla biltillverkare med självaktning tagit efter konceptet, med blandat resultat. Opel har stretat emot länge, men nu är den här - Insignia Country Tourer.

Precis som förebilden har den extra plastsjok runt om, skyddsplåtar på undersidan, fyrhjulsdrivning och ligger högre från marken än vanliga Insignia. Men det sistnämnda är knappt mätbart. Sju millimeter fick jag det till.

Medan Volvo XC70 har 21 centimeter från marken upp till underredet är motsvarande avstånd hos Opel Insignia Country Tourer bara 12 centimeter. Haldex levererar fyrhjulsdrivningstekniken till både Volvo och Opel, men om bilen blir hängande på undersidans skyddsplåtar är det förstås ointressant hur många hjul som driver.

Trots allt är det nog bara några få procent av de som äger en sådan här skogsmullebil som lämnar komfortzonen och ger sig ut i terräng eller snödrivor. Och för den som håller sig på allmänna vägar men vill ha en lite robustare bil med stabiliserande fyrhjulsdrivning är Opel Insignia Country Tourer ett alternativ att titta närmare på.

Ett par vändor på säsongens sista isiga och moddiga vintervägar hann jag med, och bilen uppträdde precis som förväntat - tryggt och stabilt. Insignia känns genomgående gedigen och välbyggd och är nästan lika stor och rymlig som Volvo XC70, så det är lite knepigt att modellen inte väcker större intresse ens i standardutförandet.

Det enda jag verkligen stör mig på är den dåliga sikten snett bakåt, som dessutom förvärras av ett par ynkligt små ytterbackspeglar. Som om det inte vore nog så är bilen hopplös att backa med i mörker eftersom backlamporna är så små att de snabbt sätts igen av smuts och vägdamm.

Nytt för årets modell av Opel Insignia är styrplattan med touch-funktion mellan framstolarna. Från den kan man med tummen och pekfingret navigera på åttatumsskärmen på instrumentpanelen.

Två dieselalternativ

Till Sverige kommer Insignia Country Tourer enbart med en 2,0-liters dieselmotor. Men man kan få den i två utföranden med olika effektuttag - 163 respektive 195 hästkrafter. Det sistnämnda med hjälp av ett extra turboaggregat.

Förarplatsen påminner starkt om den i kusinen Saab 9-5, som det ju inte hann tillverkas så många exemplar av i Trollhättan - framför allt inte i kombiutförande. Så Saab-entusiasten skulle nog kunna känna sig rätt så hemma i GM-släktingen från Rüsselsheim.

Bilen jag provkörde är den med färre hästar, som trivs bra ihop med den manuella växellådan. Visst räckte effekten till den relativt tunga bilen, men den inbjuder inte till någon sportigare körning.