Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Comhem-avbrott blottar sårbarhet

Comhems stora avbrott släckte ned digital-tv, telefoni och bredband för hundratusentals kunder på tisdagskvällen. Sammanbrottet belyser det faktum att vi blir allt mer sårbara när flera tjänster levereras i samma kabel, menar analytiker.

Annons

– Att fler och fler tjänster samlas på en och samma kabel är oroande, för det gör oss mer sårbara och vi har nog bara sett början på den utvecklingen. Att det kan inträffa är jag inte förvånad över, däremot kan vi räkna med att de här konsekvenserna blir allt kraftigare, säger Svante Nygren, analytiker i informationssäkerhet vid Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, till TT.
Tisdagskvällens avbrott uppstod i den centrala utrustningen i Nacka i Stockholm och orsakades enligt Comhem av en så kallad strömspik, skapad av ett eller flera blixtnedslag, som gick genom elproducenternas nät. En strömspik kan liknas vid en vågrörelse i strömtillförseln.
Inleder granskning
Statliga Post- och Telestyrelsen (PTS) betraktar driftstörningen som en allvarlig incident och inledde på onsdagen en granskning. Det mest riskabla är när telefonitjänsterna havererar och allmänheten inte kan nå nödnumret.
– Nu inleder vi tillsynen och ska ta reda på vad som hände. Hur Comhem avhjälpte incidenten, hur 112-tjänsten påverkades och framförallt hur de kan säkerställa att en liknande incident inte inträffar igen, säger Christoffer Karsberg, enhetschef vid PTS nätsäkerhetsavdelning.
Även Comhem är bekymrat över avbrottet som företaget menar inte ska kunna hända.
– Vi är bedrövade och har jobbat kontinuerligt sedan det inträffade, säger Krister Tånneryd, chef för drift- och kundservice hos Comhem.
Ska inte kunna hända
Företaget ska nu se över säkerheten. Att systemet är för känsligt vill man dock inte säga utan hävdar att det inträffade inte ska kunna hända då det finns en redundans, det vill säga reservaggregat, och att utrustningen testas löpande.
Svante Nygren anser att avbrottet är anmärkningsvärt eftersom ett fel i en punkt slog ut så mycket.
– Ett teleavbrott är inte som ett teleavbrott var för 10–20 år sedan, utan nu slås internet och mediedistributionen ut, likaså möjligheten att nå polis, räddningstjänst och ambulans.
Den utvecklingen, menar Nygren, gör att operatörernas verksamhet övergår från att vara en teleangelägenhet till att bli en stor samhällsskyddsfråga.

Mer läsning

Annons