Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Chefen trodde att sanering skulle räcka

Enhetschef Marianne Lundgren tycker att hon som ansvarig arbetsgivare har agerat på ett bra sätt och ser inte vad hon hade kunnat göra annorlunda.

Annons

När den mögeldrabbade lägenheten hade sanerats så trodde Marianne Lundgren att problemen skulle vara över. Men när allt fler anställda berättade om sina allergiska symptom kunde hon konstatera att luften fortfarande var dålig.

– Efter den sanering som vi gjorde så tror man ju i det längsta att det har blivit bra. Men sedan blev det ju fler som fick besvär, säger hon.

Att skyddsombudet och Arbetsmiljöverket agerade förstår hon eftersom ett par anställda fick akuta symptom. Hon har däremot svårt att se vad hon som enhetschef hade kunnat göra annorlunda för att förhindra händelseutvecklingen.

Marianne Lundgren säger också att hon har informerat de äldre som bor i närheten av den drabbade lägenheten.

– Jag har pratat med de boende och informerat om att det finns en lukt och varför vi har gått omkring med skyddsutrustning. Och de har haft möjlighet att kontakta mig om de har mått dåligt.

Hon känner till att en eller två av de boende har känt sig lite extra trötta den senaste tiden men har kontrollerat att de håller sig uppe och har frågat hur de mår.

– Det är klart att det blir en oro när så många får allergiska besvär. Det är därför vi måste hålla koll på hur de mår.