Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Chaufförer ska inte slås ut av social dumpning

Annons

Det är inte självklart att vi ska göra konsumenternas varor dyrare, säger Moderaternas talesman i riksdagens trafikutskott Jan-Evert Rådhström. Det låter kanske bra om man tar P1-uttalandet ur sitt sammanhang. Men det han säger är att vi ska acceptera social dumpning och att svenska jobb ska slås ut av illojal konkurrens. Det är faktiskt magstarkt – ja skamligt.

Bakgrunden: både sjöfart och järnväg har i dag stora problem med att klara konkurrensen från långtradartrafiken. Det blir inte bättre av svaveldirektivet för sjöfarten och höjda banavgifter för järnvägen.

Med tanke på att lönekostnaderna är större än dieselkostnaden för långtradartrafiken, så är det inte heller konstigt om lönedumpning får stora effekter för transportpriserna.

Det sorgliga är att regeringen inte gjort någonting för att förhindra det missbruk av de så kallade cabotagereglerna som sen länge uppmärksammats av både fack och forskare.

I stället för att ta högst tillåtna tre körningar i Sverige, så finns ett antal utländska bilar här permanent, eftersom polisen i avsaknad av tydliga regler inte tycker att det är lönt att ingripa.

Resultatet är att svenska åkerier inte kan konkurrera om de erbjuder löner med svenska kollektivavtal. I stället kommer arbetare som jobbar med rumänska löner under förhållanden som svenska arbetare aldrig skulle acceptera.

Vi strävar efter att ge våra arbetare löner man kan leva på säger, Hennes & Mauritz ägare. Man försöker på så vis döva samvetet hos kunder som har ett samvete.

I transportsektorn är ansvaret mer uttalat politiskt. Det rör sig om så stora pengar att transportköparna har svårt att tacka nej även om körningarna är både olagliga och socialt oacceptabla.

Sossarna är beredda att agera. Förslaget till en vägslitageavgift eller om man så vill kilometerskatt, innebär att både svenska och utländska långtradare får betala en avgift. I dag får svenska långtradare betala avgift i Tyskland medan tyska bilar slipper betala i Sverige. Det ger också en sned konkurrenssituation. En sådan skatt skulle också bevisa de brott mot cabotagereglerna som nu förekommer i stor skala. Men de borgerliga säger nej.

Det är inget självändamål att öka transportkostnaderna för svenskt näringsliv. Men låga priser på bekostnad av ett omänskligt utnyttjande av människor kan heller inte accepteras.

Folk som jobbar hårt ska ha riktiga löner. Dessutom ska vi ha ett transportsystem som förbättrar miljön. Och då är långtradartrafiken definitivt ett sämre alternativ än både sjöfart och tåg.