Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Champagneförsäljningen minskar – priserna kan sänkas

För första gången sedan millennieskiftet vänder försäljningssiffrorna för champagne nedåt och de franska champagnehusen kan nu tvingas sänka priserna.

Annons

I oktober i år såldes 16,5 procent mindre bubbel jämfört med samma månad 2007 och under årets första tio månader låg försäljningen på minus 4,9 procent, skriver The Financial Times.

I Sverige hade finanskrisen i oktober ännu inte påverkat champagneförsäljningen.

Enligt Systembolaget såldes då 8 procent mer mousserande vin än året dessförinnan. I Frankrike däremot påverkas branschen av försiktiga återförsäljare som, rädda för att bli sittande med osålda lager, inte vågar köpa in större mängder champagne.

– Kreditkrisen och inbromsningen i ekonomin börjar påverka oss, säger Patrice Noyelle, chef för det franska champagnehuset Pol Roger till tidningen.

När det gäller omsättningen under slutet av året oroar sig dock inte champagnehusen – de sista månaderna fram till nyår sker cirka 40 procent av den totala försäljningen. Desto osäkrare är det inför nästkommande år.

Enligt den franska vinbutikskedjan Nicolas har tillverkarna höjt priserna rejält de senaste åren. Men medan priset på en flaska champagne har stigit med i genomsnitt 11 procent årligen har inte försäljningsvolymen följt samma utveckling, och producenterna kanske måste tänka om.

Hos Pol Roger har man för första gången på 15 år beslutat att inte höja priserna 2009.

Mer läsning

Annons