Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

(C) vill att länet exporterar biobränsle

Många länder i Europa är i behov av att importera förnybart bränsle för att klara av sina miljömål i framtiden.

Centerpartiet menar att Jämtland har stora leverantörsmöjligheter.

Under rubriken "Det förnybara energilänet" kallade Centerpartiet i Jämtlands län i går till presskonferens i Lugnvik.

Partiet presenterade en rapport med en rad olika åtgärder för att utveckla energipolitiken i Jämtland. Riksdagsledamoten Per Åsling inledde:

– Den nya politiken bygger på att det ska satsas på grön energi. Förutsättningarna i Jämtland med våra skogsarealer är stora för att producera biobränsle.

– Det skulle skapa fler arbetstillfällen, säger Per Åsling.

Centerpartiet vill se en ökning till sex terrawatt fram till 2020.

Förutom nya biogasanläggningar föreslår Centerpartiet bland annat:

• Ett mål som gör gällande att Jämtland ska bli det första länet som gör sig oberoende av fossila bränslen för uppvärmning.

• Ett mål för länets kollektivtrafik att trafiken efter nästa upphandlingsuppgång, 2018, ska vara 90 procent fossilfri.

• En lättnad för lokala och regionala aktörer att investera i energiproduktion i länet. Statliga Inlandskraft föreslås få ett utökat uppdrag och ett kapitaltillskott på 100 miljoner kronor. Pengarna ska användas till kreditgarantier för investeringar i förnybar energi. Det ska stärka det lokala ägandet.

Håkan Larsson (C) har jobbat mycket med transportfrågor och ser stora möjligheter till en grön transportsträcka mellan Östersund och Trondheim.

– Inlandsbanan kan bli en pulsåder genom skogslänen, menar Håkan Larsson.

Centerpartiet tryckte också på möjligheterna att avancera in på den internationella marknaden inom förnybar energi.

– Länet har goda möjligheter att vara en leverantör, menar Per Åsling.

Centerpartiet vill öppna för en bränsleexport till Europa. Där nämns bland annat England och Holland, som båda antas vara i stort behov av att importera förnybart bränsle för att klara sina miljömål. Via en grön transportväg skulle exporten kunna ske genom Trondheimsfjorden.