Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

(C) vill att länet exporterar biobränsle

Många länder i Europa är i behov av att importera förnybart bränsle för att klara av sina miljömål i framtiden.

Centerpartiet menar att Jämtland har stora leverantörsmöjligheter.

Annons

Under rubriken "Det förnybara energilänet" kallade Centerpartiet i Jämtlands län i går till presskonferens i Lugnvik.

Partiet presenterade en rapport med en rad olika åtgärder för att utveckla energipolitiken i Jämtland. Riksdagsledamoten Per Åsling inledde:

– Den nya politiken bygger på att det ska satsas på grön energi. Förutsättningarna i Jämtland med våra skogsarealer är stora för att producera biobränsle.

– Det skulle skapa fler arbetstillfällen, säger Per Åsling.

Centerpartiet vill se en ökning till sex terrawatt fram till 2020.

Förutom nya biogasanläggningar föreslår Centerpartiet bland annat:

• Ett mål som gör gällande att Jämtland ska bli det första länet som gör sig oberoende av fossila bränslen för uppvärmning.

• Ett mål för länets kollektivtrafik att trafiken efter nästa upphandlingsuppgång, 2018, ska vara 90 procent fossilfri.

• En lättnad för lokala och regionala aktörer att investera i energiproduktion i länet. Statliga Inlandskraft föreslås få ett utökat uppdrag och ett kapitaltillskott på 100 miljoner kronor. Pengarna ska användas till kreditgarantier för investeringar i förnybar energi. Det ska stärka det lokala ägandet.

Håkan Larsson (C) har jobbat mycket med transportfrågor och ser stora möjligheter till en grön transportsträcka mellan Östersund och Trondheim.

– Inlandsbanan kan bli en pulsåder genom skogslänen, menar Håkan Larsson.

Centerpartiet tryckte också på möjligheterna att avancera in på den internationella marknaden inom förnybar energi.

– Länet har goda möjligheter att vara en leverantör, menar Per Åsling.

Centerpartiet vill öppna för en bränsleexport till Europa. Där nämns bland annat England och Holland, som båda antas vara i stort behov av att importera förnybart bränsle för att klara sina miljömål. Via en grön transportväg skulle exporten kunna ske genom Trondheimsfjorden.