Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

C är politikens Hultsfredsfestival

Annons

När Hultsfredsfestivalen gick i konkurs köpte det tyska bolaget Scorpio varumärket. Affärsidén byggde på antagandet att dagens festivalbesökare inte ville halka omkring i lera på en tältplats längre. Festivaler på landsorten hade spelat ut sin roll. Däremot hoppades Scorpio att varumärket Hultsfred hade kvar sin glans och att det skulle fungera även någon annanstans. Så året därpå arrangerade de "Hultsfred Stockholm" i Stoxa, nära Arlanda.

Det gick inget vidare. I sommar blir det ingen Hultsfredsfestival, varken i Hultsfred eller i Stoxa. Varumärket kommer att skrotas.

Den här sorgliga historien påminner mycket om det som hänt med Centerpartiet.

Centern har av tradition haft sina kärnväljare bland jordbrukare och småföretagare på landsbygden. Ett pragmatiskt parti med fötterna på jorden och en politik som värnat om miljön och lokalsamhället.

Men vad hände? Jo, partiet kapades av ett gäng nyliberaler som behövde en plattform för sin politiska karriär. Varför de valde just Centerpartiet är lite oklart, men resonemanget måste i mångt och mycket ha liknat det som Scorpio förde när de köpte Hultsfredsfestivalen: "Landsbygden funkar inte längre. Det är i storstäderna framtiden ligger. Men namnet är bra. Det behåller vi".

De nya centerpartisternas tro gick ut på att vi alla skulle få det bättre om bara marknaden släpptes fri och staten skars ner till ett minimum. De måste ju ha sett att det inte fungerade. De måste ju ha sett att en oreglerad marknad i stället leder till sammanslagningar och monopolbildningar. Men de måste ha missat att de småföretagare på landsbygden som strök med i konkurrensen, det var partiets egna kärnväljare. Och även en kärnväljares tålamod har gränser.

Etnologen Jonas Bjälesjö har skrivit en avhandling om varför Hultsfredsfestivalen inte verkar fungera utanför Hultsfred. Hans slutsats är att de känslor och associationer publiken har för festivalen är så starkt förknippade med platsen att de inte kan återuppstå någon annanstans.

Precis som festivaler bär partier också på känslor och associationer. Det är inte så lätt att flytta ett landsbygdsparti till Stockholm. Varumärket riskerar att tappa sitt värde då. Till sist återstår bara att skrota det.