Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bytte alla bilar till supermiljöbilar – 27 ton mindre koldioxid från Östersundshem

Stora aktörer som köper miljöbilar är en del av förklaringen till Jämtlands toppnotering i miljöbilsstatstiken. Östersundshem bytte ut alla sina företagsbilar till supermiljöbilar.

I slutet av oktober blev fordonen som rullar i bostadsbolagets tjänst utbytta till så kallade supermiljöbilar.

– Vi tänker inte bara på framtidens Östersund när det gäller bostäder och nybyggnation. Vi vill även ta ansvar för miljön där vi och våra hyresgäster verkar och bor. Det här är ett led i den ambitionen, sa Daniel Kindberg, vd på Östersundshem i ett pressmeddelande när nyheten om de nya bilarna kom i slutet av oktober.

En supermiljöbil är ett fordon som släpper ut mindre än 50 gram koldioxid per kilometer. I praktiken innebär det i dagsläget att bilarna är antingen renodlade elbilar eller laddhybrider.

Läs mer: Miljöbilar ökar i Jämtland

För Östersundshems del betydde bytet sammanlagt 20 bilar varav 15 elbilar och 5 hybrider. Omräknat till utsläpp under ett år så väntas bilparken belasta miljön med 27 ton mindre koldioxid än tidigare.

Även Östersunds kommun har köpt in en det supermiljöbilar under 2015.

– I år har vi köpt 7 renodlade elbilar, säger Dan Hellman, fordonsenheten Östersunds kommun. Det är de som klassas som supermiljöbilar men vi har även köpt en del biogasdrivna fordon.

Kostnaderna för Östersundshem vid bytet till el- och hybridbilar ska enligt deras egna beräkningar bli lägre än för motsvarande dieselbilar. Bilarna leasas på tre år och skillnaden per bil uppges till ungefär 1200 kronor.

Läs mer: Är elbilen här för att stanna

Per-Åke Österholm är driftstekniker på Östersundshem och kör sedan i höstas runt i en av företagets hybridbilar. Han har ingen tidigare erfarenhet av liknande fordon men gillar bilen som är av modellen Volkswagen Golf GTE.

– Den är helt suverän, säger Per-Åke Österholm. Liten, smidig och precis som en liten racer.

Bilen laddar på cirka två till tre timmar och batteriet ger en räckvidd på mellan tre och fyra mil beroende på temperatur. Om elströmmen tar slut sätts den lilla bensinmotorn i gång för att driva elmotor och ladda batteriet.

– Jag har bara tankat den en gång sedan i september, säger Per-Åke Österholm.

Läs mer: Satsar på bilpooler med elbilar