Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Reaxer nedringda efter oklara regler om ny renhållningstaxa

Tekniska kontoret och kommunens renhållningsentreprenad Reaxer blev under tisdagen nedringda av upprörda kunder. Det behovsanpassade systemet börjar gälla först i januari 2010, inte första juli som man informerat.

Annons

Från och med 1 juli har Härjedalens kommun nya renhållningsföreskrifter, ny entreprenad och ny taxa. När den nya taxan skulle tas fram gjorde kommunen en utredning över de olika hämtområdena (A- och B-områden) och kom fram till att taxan borde rättas till. I broschyren Nytt sophämtningssystem som Härjedalens kommun skickat ut till sina kunder står det att man ska införa behovsanpassad tömning av hushållssopor från och med 1 juli 2009, men faktureringen för det behovsanpassade systemet börjar först 1 januari 2010 och det har många kunder missat.

– Det har varit jättesvårt med informationen. Tyvärr har det blivit en del missförstånd och en informationsmiss i broschyren, säger Pär Olofsson, vid tekniska kontoret.

Höjningen i A-området under andra halvan av 2009 beror på att kommunen, efter önskemål från kunder och myndigheter, infört tömning varannan vecka i stället för var tredje. Från och med 1 januari inför kommunen behovsanpassad tömning i A-områden. Kunden betalar då en grundavgift samt en avgift för varje tömning. De som inte nyttjar sina fastigheter alls kan ansöka om uppehåll i sophämtningen.

Taxan för turistområden har höjts och innebär att man kan få betala en högre avgift för renhållningen av sitt fritidshus än permanentbostad.

– De som har B-områden (turistområden) har haft för låg taxa förut. Inom B-områden kommer inte behovsanpassad tömning att gälla om man inte har en samfällighet. Det innebär att kunden alltid har tillgång att slänga sopor i containrarna, vilket kostar mer. Men de som inte använder sitt fritidshus så mycket kan ansöka om ”lågt nyttjande”. De som är i sitt fritidshus högst 21 dagar på ett år kan ansöka om sänkt avgift, säger Margareta J Erixon vid tekniska kontoret.

Kommunen har gett möjlighet för samfälligheter att få större inflytande över renhållningen i sin samfällighet. Det innebär att samfälligheten själv bestämmer hur dess system ska se ut och betalar då en något lägre grundavgift/ansluten fastighet och sedan betalar man efter mängden sopor.

Under perioden juli-september byttes även sopkärlen ut. Från att ha funnits fem olika storlekar är det nu ett standardkärl på 140 liter som gäller, vilket har påverkat sopavgiften för vissa.

På fakturan som gått ut står däremot det gamla kärlet kvar.

– Om man hade ett mindre kärl har avgiften höjts, och om man hade ett större kärl har avgiften sänkts, säger Margareta J Erixon.

Mer läsning

Annons