Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det här klagas det mest på

/

Över 100 000 klagomål kommer in till landets konsumentvägldare.
Och här hittar du vad som det klagas mest på.

Annons

Konsumentverket sammanställer varje år de klagomål som kommer till landets konsumentvägledare. Av 101 000 klagomål förra året rör 20 400 boende.

Risken är nu stor att den siffran ökar när det nya rot-avdraget gör det billigare att anlita hantverkare. Bästa rådet för att undvika tvister är att skriva avtal – om allt, tipsar Konsumentverket.

När det gäller hantverkstjänster rör tvisten många gånger att arbetet blivit dyrare än väntat eller inte utförts på det sätt som konsumenten trott man kommit överens om.

För att skydda sig mot det kan man använda de avtalsformulär som Konsumentverket förhandlat fram med branschen.

Men att så många klagar på tjänster som rör boendet behöver inte betyda att branschen som sådan har stora brister, enligt Konsumentverket. Eftersom att köpa och renovera en bostad för de flesta är den största affären i livet är benägenheten att klaga kanske större än i andra sektorer.

Två och tre på listan över flest klagomål ligger fordon/transporter och telefoni, internet och posttjänster.

Mer läsning

Annons