Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Butikskedjorna hotar svensk mjölkproduktion

Efterfrågan på mjölk ökar globalt vilket har gett högre ersättning till mjölkbönderna. Kunderna däremot får betala mer för sin mjölk, men butikerna konkurrerar med egna billigare produkter.

Annons

Tillväxten i flera länder utanför Europa har ökat där exempelvis medelklassen i Kina har fått det bättre. Det i sin tur medför bättre mat och då den inhemsk mjölkproduktion är relativt liten och i vissa fall haft dåligt rykte, söker sig konsumenterna mot livsmedel från Europa som exempelvis importerad pulvermjölk från Sverige. Den växande internationella marknaden har varit bra för svenska bönder som fått mer betalt för sin mjölk och Arla Foods ökade också sin omsättning med nästan 17 procent i fjol.

Det berättar Clara Secher, LRF Mjölk.

Samtidigt som efterfrågan på mjölk har ökat har mjölken i butikerna blivit dyrare för konsumenterna.

Men Ica, Coop och Axfood har tagit upp konkurrensen med de traditionella mejeriprodukterna genom att lansera egna märken som ofta är betydligt billigare.

– Problemet med butikernas egna märkesvaror, EMV-varor, är bland annat att de ofta pressar priserna i alla led och riskerar då att på sikt slå ut svensk mjölkproduktion om priserna pressas så mycket att lönsamheten för producenterna blir för låg. De egna varorna kan riskera att tränga ut andra mindre producenter vilket gör att utbudet och konkurrensen minskar, säger Clara Secher.

Hon påpekar också att det inte heller en självklarhet att EMV-varorna tillverkas i Sverige, eftersom butikskedjorna hela tiden har möjlighet att byta tillverkare av de egna märkesvarorna och då kan sälja exempelvis mejeriprodukter som producerats i andra länder enligt andra villkor än i Sverige.

– Då kan arbetstillfällen i Sverige försvinna. Det kan även finnas en risk att konsumenterna vilseleds genom att vissa av produkterna är svenska, men inte andra. Prisfokus kan även leda till lägre kvalitet, säger Clara Secher.

Lars Ocklind, Ica handlare i Åre erbjuder liksom de flesta matvaruhandlare varor i olika prisklasser och EMV- varor till sina kunder. Men när det gäller just mjölk så går han en annan väg än många av sina konkurrenter. Han väljer att plocka bort den biligare mjölken ur sitt sortiment och lyfter i stället fram den lokaltproducerade Åremjölken från Fjällbete som tappas upp i butiken via en automat.

– Helst skulle jag bara vilja sälja den mjölken, trots att den kostar 20 kronor litern och det kan man ju tycka är jättedyrt. Men vi ser ett stort behov och bara under två månader har vi sålt runt 2500 liter mjölk, säger han.

Lars Ocklid har även valt att fortsätta med kampanjen "Mjölk är tjockare än vatten" där konsumenten får köpa en liter Arlamjölk för en krona dyrare som i sin tur går till mjölkbönderna i Jämtland. En kampanj som under tre månader gav runt en miljon till länets mjölkbönder fördelade per ko och som alltså fortsätter att ticka in pengar.

Tycker du att andra butikshandlare ska följa dina exempel?

– Jag har ingen åsikt om det. Var och en får göra som de vill men för mig är det väldigt viktigt att stödja mjölkbönderna i Jämtland.