Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Busstabell ställer till problem

När Eva Holmgren i Strömsund skulle ta bussen till Mora upptäckte hon att hon bara skulle lyckas ta sig till Östersund.

Annons

Eva Holmgren fick bekymmer när hon skulle ta bussen till en kurs i Mora.

Bussen längs linje 45 som kommer från Arvidsjaur anländer nämligen till Östersund klockan 12.55. För att fortsätta söderut med samma linje ska passagerarna byta buss. Problemet är att 45:an från Östersund mot Mora då redan har lämnat Östersund klockan 12.20.

Ska man vänta på nästa buss får man vänta i fyra timmar i Östersund.

– Jag blev så himla upprörd. När man kommer ner till Östersund och ska fortsätta söderut, har den bussen redan gått, fast det är samma linje man åker med. Det är faktiskt helt otroligt, säger Eva Holmgren.

Eva var tvungen att sätta sig i bilen i stället.

– Det är långt att åka och jag tycker det är jobbigt att köra bil. Vill man åka buss är det ju bättre för miljön. Kan man inte det så blir man ju arg. Dessutom är det ju så lite som skiljer i tid, man skulle ju nästan kunna ta tag i bussen när man ser den åka.

Hon har försökt kontakta Länstrafiken utan framgång.

– Det är ju inte gjort för att man ska kunna få tag i någon som kan svara på frågor. Jag har både ringt och mejlat men inte fått något svar, säger Eva Holmgren.

Vad vill du fråga?

– Hur har ni tänkt? eller har ni tänkt alls?

På Länstrafiken är man väl medvetna om problemet.

– Så här har det varit i ett antal år. Anledningen till att bussen går så tidigt från Östersund är att den måste vara nere i Mora till några tåganslutningar. Vi kollar naturligtvis om vi kan snabba upp turen på något sätt, säger Danny Algotsson, planerare på Länstrafiken.

Det går heller inte att tidigarelägga turen norrifrån, så att den på det sättet kommer in till Östersund tidigare.

– Ovanför vårt område har de också en massa saker som styr hur man kan få ihop det. Det blir som dominobrickor. Ändrar man på ett ställe får det konsekvenser på annat håll, säger Danny Algotsson.

Finns det liknande problem på andra linjer?

– Det finns säkert, men inga stora saker. Inom vårt område, Länstrafiken Jämtland, försöker vi hela tiden få ihop det och vi får ju in tips och råd både från entreprenörer och resenärer för att förbättra och effektivisera turerna, säger Danny Algotsson.