Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bryt avtalet innan det händer en olycka

Annons

Trafikverket rosar inte direkt marknaden just nu, om uttrycket tillåts. De senaste veckorna har vi hört om deras felräkningar på några tiotals miljarder. Häromdagen kom Haverikommissionens rapport om det estniska flygbolaget Avies, som fått Trafikverkets förtroende att bedriva flygtrafik på samhällsnyttiga, men olönsamma linjer.

Rapporten är en rysare. Bolaget har råkar ut för sex tillbud på två år, varav minst tre allvarliga. Tekniker har hittat häpnadsväckande fel som lösa motordelar, sönderrostade rör, feljusterade motorer, felinstallerade landningsställ och nödreglage som inte går att rubba. Till och med felreparerade vingar.

Det låter som ett flygbolag som offrar säkerheten för att vinna upphandlingar. Men Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm var nöjd när han kommenterade upphandlingen för tre år sedan. Avies anbud hade valts ut bland 40 andra utifrån pris, stolskapacitet och restid. Säkerheten och arbetsvillkoren för personalen nämnde han ingenting om.

Totalt betalar svenska staten 165 miljoner till ett flygbolag med en uppenbart livsfarlig säkerhetskultur. Men trots de allvarliga incidenterna och bristerna har Trafikverket inga planer på att bryta avtalet. Verket litar på den estniska luftfartsmyndigheten. Så länge de inte drar in Avies drifttillstånd tänker Trafikverket låta bolaget trafikera linjerna Sveg-Arlanda och Östersund-Umeå bland annat.

Ansvaret ligger också på Avies samarbetspartner, Borlängebaserade Direktflyg, som lagt ner sin egen verksamhet och hyr ut sina plan till Avies. Nu säljer de biljetter i eget namn till intet ont anande resenärer som inte vet att de är på väg att flyga med ökända Avies.

Det är girigt och omåttligt cyniskt. Men varför agerar inte Trafikverket? Det måste vara bättre att bryta ett avtal och stå för eventuella skadestånd än att vänta tills det händer en allvarlig olycka.