Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bruksvallarna Game Fair drog tusentals besökare

Under helgen besökte runt 4500 personer Bruksvallarna Game Fair, ett nytt evenemang för att sätta västra Härjedalen på kartan.

– Vi är jättenöjda och har fått ett positivt gensvar av både utställare och besökare, säger Per-Åke Näsvall, från Bruksvallarna Event AB.

Annons

I helgen var det stora dragplåstret för både härjedalingar och turister Bruksvallarna game fair som anordnades för första året. – För några år sedan anordnade vi på Bruksvallarnas rökeri mat- och jaktdagar som drog mycket folk, efter det har det efterfrågats någon liknande. Vi ansåg att det fanns ett behov att det här. Vi är duktiga på att arrangera vinteraktiviteter här uppe, men det saknas sommaraktiviteter, säger Per-Åke Näsvall, som arrangerar mässan tillsammans med Gösta Sjölund, Jonas Möller och Kenneth Jonsson.

Deras företag Bruksvallarna Event AB samarbetar även med Destination Funäsdalen och Härjedalens kommun, och projektet har fått stöd i från Leader Södra Fjällen med 100 000 kronor.

– Vi satsar på kvalité, både med utställare och storleken på mässan. Det viktigaste är inte att bli stor, det måste funka. Vi kommer att köra minst tre år innan vi gör en utvärdering, säger Per-Åke Näsvall.

Man satsar på lokalt och närproducerat, till exempel hamburgare tillverkade av traktens djur, mat från rökeriet och kolbullar.

Mässan har fyra fokusområden - jakt & fiske, mat, hantverk och motor. Dessutom fanns det aktiviteter och underhållning både för vuxna och barn.

– Det här är ett klockrent exempel på vad man ska använda Leader till, säger kommunalrådet Gottfrid Jonsson som flanerade runt på mässan.

– Jag är överraskad att de har så mycket utställare, att de fått till det. Jättehög kvalité och kul att byalag och föreningsliv även är här - ett jättebra sätt för Härjedalen att visa upp sig, säger han.

Även Anna Iderot Bjelke, vd för Destinationsbolaget var imponerad av mässan.

– Det känns redan nu som att det är en succé. Det är helt rätt för Bruksvallarna och hela destinationen. Evenemang är ett bra sätt att sätta områden på kartan.

Hon började sitt nya jobb i april och trivs bra.

– Det är jättespännande och många olika bitar att sätta sig in i, säger hon.

• Vilken är den viktigaste frågan du jobbar med?

– Vi har gäster som återkommer år efter år i 30 år och det är jättebra, men vetskapen om Funäsdalen utifrån är inte så stor, vi behöver få upp ögonen på nya besökare. Vi måste synas, stärka vårt varumärke, vara enhetliga och tydliga och satsa gemensamt med andra, säger hon.