Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Bristerna var inget klagomål - därför gjorde vi inget"

Tina Stafrén nämnde aldrig att de allvarliga bristerna skulle betecknas som klagomål. Därför gjorde länsstyrelsens handläggare ingenting åt saken.

Annons

Från och med den 1 januari 2010 är det Socialstyrelsen som har ansvaret för att se till att kommunerna i landet har en bra äldreomsorg. Men dessförinnan var de länsstyrelserna som var tillsynsmyndighet. Gunnel Nordengren arbetade på länsstyrelsen i Östersund när Tina Stafrén lämnade in sin enkätundersökning.

– Jag kommer ihåg att hon hade ett möte med oss. Hon frågade om vi ville ha undersökningen och vi sade ja till det.

Men undersökningen ledde inte fram till någon åtgärd från länsstyrelsens sida. Handlingen registrerades aldrig och inget beslut fattades i ärendet.

– Vi diarieförde den inte eftersom vi inte uppfattade den som ett klagomål. Hade vi fått in den som ett klagomål så hade vi självklart gått vidare och gjort något, säger Gunnel Nordengren.

Kjell Brickman är nu pensionär men var förra året chef för länsstyrelsens sociala enhet. Han minns mediebevakningen kring Tina Stafréns undersökning men inte att han själv tog del av den. När han får höra hur den har hanterats säger han:

– Jag kan tycka att handläggarna i mötet med Tina borde ha tagit reda på vilket syfte hon hade och vad hon ville. Det hade kunnat leda till nästa steg där vi eventuellt kunde ha lagt till det här i vår planering av tillsyner.

Kjell Brickman berättar att det till den sociala enheten årligen inkom en stor mängd rapporter och att det mesta slängdes i papperskorgen. Mest sannolikt, säger han, blev det så även med Tinas enkätundersökning.