Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bra och dåligt med Helene Billgren

Branden på Grafikens hus förstörde allt. För Helene Billgren, som just hade börjat trycka inför sin första stora grafikutställning var det bara att börja om igen. Resultatet "For good and bad" visas nu på Wanås konst i Skåne.

Annons

– I sin mobil har Helene Billgren sparat en tekniskt sett ganska dålig bild av ett grafiskt tryck. Den togs efter några dagars arbete på Grafikens hus, när hon inte längre kände sig alldeles som Bambi på hal is – och färgen på motivet, den blå, var helt rätt.

– Just det trycket har jag försökt rädda i efterhand och jag tycker nog att jag har lyckats. Men det andra jag hade där, det gick upp i lågor, konstaterar hon.

I det stora perspektivet är Helene Billgrens förlust självklart ganska liten. I branden gick konst av bland andra Carl Fredrik Reuterswärd, Axel Fridell och Ewert Lundquist till spillo och den stora, vackra kungsladugården där Grafikens hus hade sitt säte totalförstördes. Men det var ändå tungt att börja om, särskilt som grafik inte är något som hon tidigare har sysslat med i större omfattning.

– Fast Nina Beckmann som är chef för Grafikens hus, hon tog tag i allting nästan på en gång, så snabbt att jag nästan inte hann fatta. Det gick några dagar och så hade hon nya grejor på gång, så snabb är hon.

Den 14 juni invigs den utställning som var tänkt för Grafikens hus i stället på Wanås konst. Helene Billgren har gett den titeln "For good and for bad", en mening som hon tycker sammanfattar både konsten och livet.

– Jag tycker att nästan allting är både bra och dåligt. Det är väl lite så som mina grejor är, allt beror på hur man upplever saker och ting. När jag visar en bild kan någon säga "åh, det är en strand och de springer där och har roligt!" och så kan jag säga "nej, det är vinter och de har tappat sina kläder, det är inte alls så". Och det är samma bild. Man kan verkligen uppleva allt good or bad.

För de allra flesta är Helene Billgren mest känd för sina teckningar av en värld befolkad av flickor och kvinnor. Det är ett antal år sedan hon lämnade teckningarna för måleriet, men motivsfären följer henne vad hon än gör.

– Jag har alltid haft den. Det ser man på Värmlands museum i Karlstad där jag också ställer ut nu. Där finns en liten målning från 1986, med två flickor som man ser bakifrån. De står uppe på en mur och tittar på ett berg. Det är same same liksom.

Sara Ullberg/TT

sara.ullberg@tt.se