Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bosse ute och (C)yklar

Annons

Två nyligen framförda centeridéer hotar det mest akuta infrastrukturbehovet av alla i länet: en säkrare trafikmiljö genom Brunflo samhälle – alltså en gång- och cykelväg från rondellen E14/E45 till Opevägen.

Centerns två senaste förslag riskerar konkurrera ut detta. Bosse Svensson (C) vill att kommunen tydligare satsar på cykelvägar i staden. Carina Asplund (C) med flera vill att det byggs en ny väg mellan Sannsundsbron och Vallsundsbron för pendling mellan Östersund och Bergs kommun.

Varför är jag kritisk? Jo, i den nationella transportplanen pekas förbifart Brunflo ut som det viktigaste vägprojektet i länet. Pengarna som är avsatta var redan innan planen antogs av riksdagen för snålt tilltagna. Att då konkurrera med nya idéer är oerhört kontraproduktivt.

I förbifart Brunflo ingår också att lösa den totalt undermåliga trafiksituationen där två europavägar löper rätt igenom samhället. Det finns inte tillstymmelse till gång- och cykelväg och de drygt 10 000 fordon som passerar varje dygn gör vägsträckan genom Brunflo till den farligaste att gå och cykla längs i hela länet.

Pendlingen till och från Östersund genom Brunflo (både bil, buss och cykel), är med all sannolikhet mångdubbelt så stor som de som skulle vinna på att korsa Svartsjöarna där en ny väg förmodas byggas. Fokus på cyklisterna bör istället ligga på dem som vill pendla in och ut ur Östersund.

Anders Edvinsson (S), Brunflo

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons