Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Borgerlig kovändning

Annons

För bara några månader sen kunde vi ha väntat oss skarp kritik från de borgerliga för förslag om nyinvesteringar i svensk järnväg.

Nu är läget ett annat. De borgerliga har gjort en kovändning. Sverige är inte längre överinvesterat i järnväg. I stället lanserade de borgerliga i somras Sverigebygget, en investeringssatsning modell större som ska ge såväl jobb och bättre infrastruktur som snabbtåg.

Det märkliga är att satsningen fullständigt saknar finansiering. Sossarna skulle aldrig ha klarat sig undan en hård medie-granskning med ett sådant förslag.

När Socialdemokraterna presenterar nysatsningar på 27 miljarder mer än de borgerliga, så finns det en finansiering. Detsamma gäller de tio miljarder extra som läggs på ökat underhåll av dagens järnväg. Ytterligare fem miljarder läggs på vägunderhåll.

Finansieringen, en vägslitage-avgift, kan inte införas före 2021, säger finansminister Borg (M), trots att den redan finns i sju EU-länder. När man inte kan klaga på förslagen i sig får man hitta något annat att klaga på.

För oss norrlänningar är värt att notera att den breda enigheten om snabbjärnväg i södra Sverige saknas när det gäller satsningar i norr.