Bönderna lämnar Milko - Vd:s uttalande blev droppen

Ett uttalande från Milkos vd Göran Henriksson har fått flera bönder i Hälsingland att definitivt bestämma sig. Nu lämnar de Milko och går till Arla.

Ända sedan i somras har ett stort antal bönder i Hälsingland och Värmland öppet förklarat att de kan tänka sig att överge mejeriföreningen Milko och leverera sin mjölk till Arla i stället. Anledningen är att bönderna räknar med bättre betalning om de byter mejeritillhörighet.

Milkos ledning har försökt lugna bönderna med löften och beslut om radikala kostnadsminskningar inom koncernen. Men hälsingebönderna har fortsatt sina kontakter med Arla och nu har flera av dem bestämt sig säger Olle Jonsson från Krusänga utanför Delsbo.

– Det är nu konkret och skarpa fakta att den mjölk som jag producerar kommer att vända söderut om ett par månader.

Olle Jonsson säger att ett uttalande från Milkos vd blev droppen. I förra veckans nummer av Land lantbruk säger Göran Henriksson att Milko inte står och faller med 40 mjölkbönder i Hälsingland. Vd:n citeras med: "Det är ingen kris om 40 leverantörer lämnar. Jag har förståelse för att våra ägare tittar runt och vill ha ett bra pris."

Uttalandet i tidningen har retat upp flera mjölkbönder i Hälsingland.

– Det har varit ett mycket svårt beslut att lämna Milko. Men när man läser i tidningen att vd:n inte tycker att det är någon fara om 40 bönder lämnar föreningen då blir beslutet plötsligt mycket lättare, säger Olle Jonsson och hävdar att han inte är ensam om sina åsikter.

– Jag har inte talat med bara en bonde utan med flera.

Även om Milko skulle komma med ett besked att avräkningspriset på mjölk höjs med 35 öre per kilo så tror Olle Jonsson inte att det påverkar hans inställning.

– Enligt de siffror som läckt ut hittills så har Milko redan i dag ett för högt medlemspris. Jag vill inte fortsätta leverera om ett höjt pris beror på intäkter från försålda inventarier från mejeriet i Bollnäs i stället för pengar från ökad försäljning.