Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Blir 2010 historieberättandets år?

/

Uncharted 2: Among Thieves imponerade på oss med sina hisnande matinéfilmsscener.

Annons

Naughty Dogs spel bevisade, en gång för alla, att man kan kombinera spelbar action med modernt filmspråk.

Tror man förhandssnacket och demofilmerna så tas nästa steg mot filmiskt berättande i spel redan i februari.

I somras såg jag en demo via direktlänk från årets E3 som överskuggade det mesta som visades under mässan. Du såg den säkert också, den dramatiska helikoptersekvensen från Uncharted 2: Among Thieves.

Nathan Drake jagas av en tungt bestyckad helikopter, samtidigt som han går handgång mellan hustak, avlossar skottsalvor mot fiender och slutligen kastar sig handlöst in i en intilliggande byggnad, samtidigt som helikoptern spränger huset han befann sig i sekunderna innan.

Visst, vi hade sett liknande sekvenser förr, men aldrig spelbara, aldrig i realtid. Det var en sån actionsekvens som vanligtvis är förrenderad. En ren filmsekvens. Men nu styrde man hela förloppet själv.

Uncharted 2: Among Thieves är ett riktigt bra actionspel, från första till sista sekund. Men det är inte enbart därför vi väljer att utnämna det till årets spel. Det är på grund av berättartekniken. För första gången någonsin kunde vi ta kontroll över en scen som var som klippt och skuren ur de vassaste actionfilmerna från Hollywood.

Dessutom bjöd spelet på riktigt övertygande digitalt skådespeleri. Uncharted 2 är, i och för sig, en lättsam historia, men sättet man iscensatt det på visar vägen för framtida spel och sätter ribban för vad spel kan bli.

I februari tippar jag att vi får se nästa steg när Heavy Rain: The Origami Killer släpps till Playstation 3.

Spelet utvecklas av Quantic Dream, i mitt tycke världens mest intressanta spelskapare. För några år sedan släpptes de Fahrenheit till Ps2, en stark historia som handlade mer om karaktärerna och deras val än om antalet avlossade skott. Det bjöd på avancerat berättande med flera sidostorys och moraliska dilemman.

Om de demos jag sett av Heavy Rain ens är i närheten av att vara så bra som de ser ut så kommer spelet att revolutionera branschen som berättande medium.

Skådespelarinsatserna är inspelade med motion capture rakt igenom och visar upp gester och minspel hos karaktärerna som känns otroligt naturtroget.

Liksom Fahrenheit så använder man sig av ett enkelt kontrollsystem som vem som helst kan kontrollera. Men det handlar inte om lättsamt casualspelande i stil med de många partyspel som gödslar marknaden just nu.

Det handlar snarare om ett moget interaktivt kriminaldrama, som mycket väl kan bli en vändpunkt och en kontrast till all likformad action som pressas ut ur spelfabrikerna.

Vi håller tummarna för att 2010 blir året då spelmediet tar det slutgiltiga steget mot att kunna berätta lika starka historier som de på vita duken.

GFör första gången någonsin kunde vi ta kontroll över en scen som var som klippt och skuren ur de vassaste actionfilmerna från Hollywood.

Mer läsning

Annons