Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Blandning bra för alla

Annons

Jag noterar att debatten om det fria skolvalets effekter på skolan fortsätter. I liberala DN har Hanne Kjöller ifrågasatt det rättvisa i att duktiga elever ska offras för att de som presterar sämre ska lyftas. Det är alls inte en orimlig fråga, om det vore så.

Att lågpresterande elever lyfts där skolor och klasser är blandade tycks ingen egentligen ifrågasätta.

Men, påpekar professor Tomas Englund i Örebro: Enligt Pisaundersökningen framgår det att de högpresterande i blandade klasser presterade "på ungefär samma nivå som nu". De offras alltså inte.

Blandade klasser blir därmed en win-win-situation. Med klassrummet som en etnisk, social och kulturell mötesplats ökar chansen att utveckla tolerans och respekt mellan elever med helt olika bakgrund.

Englund kallar det "möjliga uttryck för social sammanhållning i det goda samhället". Vackert sagt. Det är inte ofta visioner som den kommer till uttryck i dagens samhälle.

Den svåra frågan blir hur en sån vision kan vinna stöd i en skolvärld där systemet tvingar föräldrar att göra val de inte vill göra, och där så många defaitistiskt säger: vi kan inget göra, valfriheten är här för att stanna. Är det sant även om det gör skolan sämre? Svante Säwén