Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Björn Bostrand: Vad händer när Spotify krackelerar?

Annons

Musikåret 2013. Lika bra som 2003, 1993, 1983. Eller en massa andra år om du frågar mig.

Det handlar bara om på vilket sätt man väljer att hitta sin musik och vilket förhållande man har till den.

Nöjer man sig att vara passiv och bli matad med det näringsfattiga och urvattnade kosten radiokanalerna erbjuder så riskerar man att drabbas av någon form av musikalisk skörbjugg. P3 marknadsför sig som den unga kanalen som bevakar samtiden och speglar populärkulturen och P4 försöker allt mer att kopiera storebror.

Det blir bara likriktat.

Lusläser man spellistorna så dyker det naturligtvis upp en del guldkorn under dygnets 24 timmar, men i det långa loppet är det spellistor som byggs på ett smalt utbud där de stora bolagens artister dominerar och upprepningarna är för många.

Och faktumet att de lokala P4-stationerna runt om i landet under det snart avverkade året i rask takt sålde ut sina digra arkiv med vinyl och CD-skivor och numera använder sig av digitaliserade spellistor som plockas ihop utanför respektive stations fyra väggar är en rak höger mot mångfalden och variationen.

Ryktena som säger att P3 kommer göra ett liknande övergrepp och sälja ut ett av klotets absolut finaste skivarkiv under 2014 är ju inget annat än en grov kulturplundring

Man kan bara hoppas att man tänker om. Inget snack om att Spotify är ett fint komplement till dem som liksom jag fortfarande är så retro att det vill ha fysiska exemplar av musiken som ligger närmast hjärtat.

Men samtidigt finns rapporter som berättar att Spotifymodellen börjar krackelera.

Analysinstitut har presenterat siffror som visar att företagets omsättning har ökat rejält de senaste åren, men samtidigt stiger också förlusten och det med betydligt större siffror.

Det förbrukas helt enkelt mer pengar än det tjänas.

Problemet är att Spotify med sin gratisversion inte lyckats få sina användare att ta steget och använda betalversionen i det antal som man hade hoppats på.

Spotifys statiska modell ses som ohållbar i det långa loppet, inte minst när andra intressenter börjar banka på dörren i det snabbt accelererande digitala racet.

Men inte känns 99 spänn i månaden som något våldsamt överpris med tanke på den enorma mängd musik man får av Spotify om man är prenumerant?

Och hur skulle du reagera som man höjde priset med tio gånger, som man kanske måste göra för att gå runt och överleva?

Kanske blir det kommande digitala kriget ett uppsving för comebackande uppstickaren vinyl och den redan uträknade cd:n?

Avslutningsvis vill jag bara hänvisa till mina tio nödvändiga album som ytterst sällan eller mestadels aldrig hörts i Sveriges Radio under 2013.

Tio nödvändiga plattor under granen

- Temperance Movement "T.M."

- Israel Nash "Israel Nash´s rain plans"

- Grande Roses "Disease"

- Ellen Sundberg "Black raven"

- Turnpike Troubadours "Goodbye normal street"

- Barrence Whitfield & The Savages Dig "Thy savage soul"

- North Mississippi Allstars "World boogie is coming"

- Amy Speace "How to sleep in a stormy boat

- The Mercy Brothers "Holy ghost power"

- Caitlin Rose "The stand In"