Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bitterfittan kommer till stan

/
  • Tove Olsson gör huvudrollen i Västerbottensteaterns ”Bitterfittan”, en pjäs baserad på en av de senaste årens mest uppmärksammade och omtalade böcker.
Foto: Patrick Degerman
  • ”Kriminalvården i Sverige måste dra i handbromsen och byta riktning”, säger Lo Kauppi apropå sin pjäs ”Bergsprängardöttrar”.Foto: Christopher Mair
  • Marie Robertson och Marika Lagercrantz spelar huvudrollerna  i ”Oskuld” av den tyska dramatikern Dea Loher.Foto: Joakim Strömholm

Västerbottensteaterns uppmärksammade uppsättning av ”Bitterfittan” turnerar till våren i Riksteaterns regi. Nypremiären äger rum i Östersund den 18 januari.

Tyska samtidsdramat ”Oskuld” i regi av Melanie Mederlind och Lo Kauppis ”Bergsprängardöttrar” är två andra pjäser som spelas på Storsjöteatern till våren.

Annons

I ”Bitterfittan”, baserad på Maria Svelands roman med samma namn, reser Sara till Teneriffa för att ta itu med mammalivet som inte blev så där jämställt som hon och maken tänkt sig.

– Många bortförklarar orättvisan genom att skylla på kultur, tradition, biologi, individualitet och så vidare, och så vidare. Men jag hade ett behov av att göra upp med hela skiten, därför skrev jag ”Bitterfittan”. En bok om en kvinna som vill älska och existera på precis samma villkor som männen, säger Maria Sveland på riksteatern.se.

I teaterversionen av ”Bitterfittan” står Tove Olsson ensam på scenen i en direkt, underhållande och plågsamt ärlig monolog till tonerna av bland annat Nina Simone. För regin svarar Pontus Stenshäll.

Lo Kauppi regidebuterar med sin egen pjäs om en kriminalvård som havererat.

Fyra kvinnor sitter fast i ett arkivskåp vars mappar rymmer deras livsöden och deras längan efter att få träffa sina barn.

Gensvaret efter den självbiografiska ”Bergsprängardottern som exploderade” ledde Lo Kauppi till anstalterna i Ystad och Hinseberg.

I två år intervjuade hon kvinnliga fångar, tillika mödrar, och deras vakter, vilket resulterade i pjäsen ”Bergsprängardöttrar” (urpremiär 10 mars) som hon, trots intervjuerna, beskriver som en fiktion.

Den är också ett debattinlägg om en kriminalvård som nästan bara satsar på säkerhet.

– Vi har så mycket kunskap i Sverige men i fängelserna är det som om vi har glömt att använda oss av den. Fångarna hänvisas till att söka psykiatriker när de kommit ut, säger Lo Kauppi som framhåller att de flesta vill ha vård för att komma ur sitt destruktiva beteende.

Regissören Melanie Mederlind fortsätter med tysk samtidsdramatik och introducerar nu på allvar en av de allra största, Dea Loher, för en bredare svensk publik.

Pjäsen ”Oskuld” (Sverigepremiär 28 januari) har ett 26 personer stort rollgalleri, men ramas in av berättelsen om två afrikanska flyktingar som vistas olagligt i Europa. Av rädsla för att bli upptäckta ingriper de aldrig när de ser en kvinna drunkna och drabbas av en oerhörd skuld.

– Det är en pjäs som handlar om människor som trots att de inte känner varandra påverkar varandras liv och som behöver varandra. Det är hoppfull pjäs, trots all olycka, säger Melanie Mederlind.

Mer läsning

Annons