Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Biltest: VW Golf R38

Egentligen borde man inte ägna särskilt många rader åt den lite udda R-versionen av storsäljaren VW Golf. För vem behöver en familjebil med 270 vildhästar under huven? Men trots att den nya motorn är mycket starkare än föregångaren drar den drygt 20 procent mindre bensin.

Annons

Föregångaren hette R32 och var den vildaste VW Golf som fanns att uppbringa. Siffran 32 visade att den sexcylindriga motorn var på 3,2 liter och jagade du den ordentligt fick du ut 250 hästkrafter. Men under en liter soppa per mil kom du inte ens om du körde som om kofferten var full av nykläckta ägg.

Nya Golf R har 20 fler hästkrafter, högre vridmoment och bättre prestanda. Men nöjer sig med 0,84 liter milen. Förklaringen stavas downsizing! Mindre motor. Den nya R-motorn är på bara 2,0 liter och har fyra cylindrar i stället för sex.

Med överladdning, direktinsprutning och än mer avancerad elektronik tar motorteknikerna i dag ut mer effekt ur mindre cylindervolym.

Avancerad fyrhjulsdrivning

VW Golf R är standardutrustad med fyrhjulsdrivning men systemet har förfinats och för första gången används nu en elektrisk pump för att bygga upp trycket i kopplingen som fördelar drivkraften mellan fram- och bakaxeln. Tidigare var det ju hastighetsskillnaden mellan hjulen som aktiverade systemet.

Det här ger inte bara en snabbare förflyttning av drivkraften utan också ruskigt roliga köregenskaper. Det går i extremfall att få nästan 100 procent av kraften på bakhjulen, så kliver du på gasen i ingången till kurvan så driver aktersalongen ut som om du körde bakhjulsdrivet.

Med DSG-växellåda kan du dessutom ägna dig åt att styra - koppling och växelbyten sköter elektroniken om (DSG-lådan har två utgående axlar mot normalt bara en, där ettan, trean och femman ligger på den ena axeln och tvåan, fyran och sexan på den andra).

Tveksam komfort

Jag var inte särskilt förtjust i föregångaren, R32. Främst för bristen på komfort. Denvar inte så rolig för en laglydig och ansvarsfull färd. Nya Golf R går faktiskt att leva med även till vardags även om det är långt ifrån någon komfortvagn.

Men skippa R-stolarna (kostar dessutom nästan 37 000 kronor extra) och satsa i stället på dynamisk chassikontroll (DCC) som gör det möjligt att ställa in hårdheten på dämparna. Lägg också gärna ett par tusenlappar på den smarta backkameran, som döljs bakom VW-emblemet på bakluckan.

Försök däremot inte utrusta bilen med en dragkrok. Det går inte. VW Golf R må vara en bil med drag men som dragbil duger den inte.