Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilhandlare ska kompensera kund

En bilhandlare i Strömsunds kommun ska kompensera en missnöjd kund. Det rekommenderar Allmänna reklamationsnämnden - ARN efter en tvist om ett bilköp.

Annons

Köparen köpte en begagnad stadsjeep för 100 000 kronor. Efter några dagar upptäckte han en mängd fel på bilen. Felen bestod av allt från oljeläckage från motorn till att parkeringsbromslampan var ur funktion. Företaget har försökt åtgärda felen, men har inte lyckats. Köparen har velat få bilköpet hävt, men företaget menar att de åtgärdat samtliga fel förutom några småfel och att det inte finns någon grund för att häva köpet.

ARN konstaterar att någon hävning av köpet inte kan bli aktuell. Det är köparen som ska bevisa att varan har allvarliga fel och det menar nämnden att köparen inte kunnat visa. ARN rekommenderar köparen att låta bilförsäljaren åtgärda de felaktigheter som företaget utlovat att avhjälpa.

Däremot åläggs företaget att ge köparen fyra aluminiumfälgar som han anser att hon fått löfte från företaget om. Ett löfte som lämnades i samband med bilförsäljningen. Nu rekommenderar ARN bilhandlaren att snarast leverera fälgarna till köparen.

Annons