Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bilföretag på Gotland ska kompensera kund i Östersund

Ett bilföretag på Gotland ska kompensera en missnöjd kund i Östersund efter en tvist om bilköp det har Allmänna reklamationsnämnden beslutat.

Annons

Mannen från Östersund köpte i augusti en Opel Frontera Sport för 34 000 kronor på bilföretaget på Gotland efter att ha sett en annons på Blocket.se.

Enligt annonsen skulle bilen ha gått 20 000 mil, vara utrustad med centrallås, ha en fin interiör och motorvärmare.

Men i anmälan till Allmänna reklamationsnämnden uppger mannen att bilen gått 21 300 mil, saknar centrallås och motorvärmare, att ljuddämparen är behäftad med fel, att bilens cd-spelare är ur funktion, att insugningsslangen läcker samt att bilen var ostädad med fläckar på förardörren. Som kompensation för felen yrkade mannen om ett prisavdrag på totalt 18 615 kronor.

Bilföretaget har medgett att stå för kostnaden för installation av motorvärmare men bestritt yrkandet i övrigt.

Allmänna reklamationsnämnden bedömer att det är ostridigt att bilen trots uppgift om motsatsen saknat både motorvärmare och centrallås och att bilen i dessa avseenden är behäftad med fel. Därför finner nämnden att bilföretaget bör rekommenderas att acceptera ett prisavdrag på 5 855 kronor men att yrkandet om prisavdrag därutöver inte kan bifallas.