Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bilar pratar med varandra

Bilarna kommunicerar med varandra och reducerar trafikolyckor till ett minimum. Låter det som science fiction? Inom ett par år kan det vara verklighet i form av kommunikationssystemet V2V.

Annons

Bilen framför dig gör till en snabb inbromsning och ett tvärt filbyte. Själv hajar du till lite för sent men allt har redan registrerats av ditt fordon tack vare att bilarna kan skicka information till varandra. Så är det tänkt att "vehicle-to-vehicle communication" (V2V) ska fungera.

Nyligen gick USA:s transportdepartement ut och meddelade att man ger grönt ljus för utvecklandet av tekniken.

– Redan i dag är bilarna uppkopplade för att förare vill kunna komma åt infotainment, alltså informations– och underhållningsteknik. Det här kommer att hända snabbare än man kan tro, säger Thomas Broberg, säkerhetsexpert vid Volvo Personvagnar.

Varningsbelysning

Via trådlöst nätverk kan bilar skicka information mellan sig, till exempel hur snabbt man färdas och när man bromsar. Genom att informationen uppdateras flera gånger i sekunden och skickas till trafikanter inom en radie på upp mot 300 meter kan andra bilister direkt varnas om något oförutsett skulle hända, till exempel en tvär inbromsning.

Steg ett kan vara varningsbelysning i bilen.

– Föraren varnas först, och om hon eller han inte reagerar kan bilen bromsa eller styra undan av sig själv, säger Thomas Broberg.

Viktigt klartecken

USA:s transportminister Anthony Foxx har lovordat utvecklingen och transportdepartementet har räknat ut att det skulle kunna stoppa 80 procent av alla de trafikolyckor som inte beror på rattonykterhet eller mekaniska fel.

Biltillverkare har arbetat med teknologin under flera års tid men det var viktigt att får klartecken från myndighetshåll i USA.

– Teknologin öppnar enorma möjligheter. Informationen kan skickas inte bara mellan bilar utan även till de som ansvarar för vägarna, säger Broberg.

Hittar halkan

Det skulle betyda att till exempel Trafikverket får vet att det är ishalka tack vare en bilist som kör på en hal väg vars bil skickar informationen vidare.

– Det blir väldigt intressant att den kan vidarebefordra att på just den här koordinaten är det väldigt halt, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör vid Trafikverket.

De frågetecken som finns är främst kring att biltillverkarna ska enas kring en standard, kort sagt att en BMW ska kunna "prata" med en Volvo.

Det kommer också att ta tid innan tillräckligt många bilar är utrustade för att det praktiskt ska kunna fylla en funktion.

I USA tror man att det handlar om runt 15 år innan hälften av landets bilar kan vara utrustade med systemet.

Tobias Österberg/TT

tobias.osterberg@tt.se