Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Besvärjelser mot sömnlöshet och folktomma fantasilandskap

Torbjörn Aronsson går på konstrunda i Åre och slås av hur dominerande de privata aktörerna är på scenen.

Annons

En rundtur börjar lämpligen på caféet Grädda, där innehavaren Daniel Matthias har dragit igång aktiviteter med lite nyare konstnärer. Här visas fram till 26 september utställningen "Ung het världskonst". Daniel Götesson "Ekta" och Jonathan Josefsson "Ollio" är två konstnärer från Göteborg med rötterna i street art och graffiti. Från gatans scen har de etablerats. "Ekta" har bland annat smyckat Sollidens förskola i Östersund. På Grädda har han ansikten i collage med något legoliknande över sig i uppbyggnad och färgskala. Uttrycksfulla påminner de om primitiva masker.

"Ollio" har ett säreget formspråk, hans mattor visar hur han tagit steget från sprayburken till tuftningspistolen. Spår finns av den förra tekniken. Jimmy Dahlberg från Östersund är rikligt företrädd och jag fäster mig främst vid hans små målningar utförda med en alkoholbaserad färg som ger ett metalliskt intryck. Fascinerande abstrakta mönster som bildar små världar i sig. "Fri energi" är temat.

Henrik Eriksson är 2014 års Härke-stipendiat och på gränsen mellan måleri och skulptur befinner sig hans aluminiumstycken bemålade med olja. Impressionistiskt och med något av Anselm Kiefers bemålade fotografier över det hela, abstrakta och dimmiga landskap, fulla av sprickor och mönster. Därifrån tar jag steget till Nils Kristoferssons folktomma fantasilandskap med berg, som påminner om tvärskurna ametister och andra stenar. Mer detaljrika och formsköna fantasilandskap bidrar Emma Löfström med, illustratör och konstnär verksam i Stockholm. I hennes verk kan man urskilja en paradisisk tillvaro med badstrand, men även vakttorn som delvis är uppkopplade. En kritik mot informationssamhällets avigsidor kan anas.

Från Grädda beger jag mig en bit österut till Konsthuset i Åre. Med sin satsning på äldre och mer traditionell landskapskonst samt många motiv från trakten bildar det på flera sätt en motpol till Grädda. Verksamheten på Konsthuset med galleri och ramverkstad startades 1997 av Årekonstnärerna, en grupp bestående av Ursula Ekberg, Carin Paulsen, Kerstin Lindquist och Ann Charlotte Hartman. Efter ett par år tillkom Anna Cronheden (vars designade kraftledningsstolpe "Assymetrisk tvåsamhet" man kan se strax öster om Åre). Konsthuset övertogs efter cirka tio år av Hans von Post som innehar det i dag. Fast medlemmarna av Åregruppen är väl företrädda med konstverk och Kerstin Lindquist är vid mitt besök aktiv i lokalen. Här hänger hennes friska stilleben och blomstermålningar.

Ursula Ekberg kommer från Värmland och hennes snömåleri påminner ibland om Gustaf Fjaestads (1868-1948). Det är en handling som ser ut som en tanke att en altarliknande möbel har placerats framför en sådan målning. Om man nu är anhängare av tolkningen av Fjaestad som teosofisk naturmystiker. Klassiska fjällmålningar med betoning på det natursköna landskapet återfinns av Anton Genberg, Carl Brandt och Ante Karlsson-Stig.

Avviker från det mönstret gör Ann Charlotte Hartman i sin dokumentation av samhället Åre innan sporten och fjällturismen förvandlade det. Sommarens stora satsning är den på Stanislaw Zoladz vars akvareller fyller ett helt rum. Det är skickligt utförda fotorealistiska målningar, med motiv från fjälltrakter och städer. När de är som bäst kan de bli riktigt stämningsfyllda.

Med fantasilandskapen från Grädda och de realistiska från Konsthuset i bakhuvudet beger jag mig till storstugan på Hotel Diplomat Åregården. Här hamnar jag någonstans mitt emellan. Konstnären Paul Jonze (1883-1973) kunde ta ut svängarna rejält i sina målningar, särskilt i början av sin bana. Han hade varit i Paris och inspirerats till naiva, hallucinatoriskt förvridna gestalter i sina målningar. När han fick uppdraget att måla storstugan år 1918 samlade han sig till en vacker och dekorativ utsmyckning, med djur man kan stöta på i fjällvärlden.

En utflykt från den hemtrevliga storstugan på Hotel Diplomat Åregården till motsvarande på Copperhill Mountain Lodge visar med all önskvärd tydlighet hur långt både konstutvecklingen och turismen i området kommit sedan Jonzes dagar. Företagaren Petter Stordalen har engagerat Sune Nordgren (tidigare bland annat chef för Nasjonalmuseet i Oslo) som curator för den fasta utställningen. Hotellet ligger 730 meter över havet på Förbergets topp. Jag kan inte låta bli att tänka på Hitlers alpnäste Berghof. I båda fallen en svindlande vacker bergsutsikt i kombination med ett förverkligat sportstugeideal i inredningen.

Men sådana tankar skjuts lätt åt sidan i hotellets lobby. Där möter "Ute" en bronsskulptur av Charlotte Gyllenhammar som föreställer en liten bortkommen flicka i bylsiga vinterkläder. Precis som Sune Nordgren förutspådde för fyra år sedan har hon fått slitskador av alla som klappat henne på huvudet. Skulpturen bildar en övergång mellan ute och inne. I receptionen hänger ett stort fotografi av den tyske konstnären Axel Hütte med motiv från Minneapolis. Staden skildras nattetid och upplyst. De till synes folktomma ytorna ger en ödslig känsla, besläktad med den som uppstår när man betraktar en sublim landskapsmålning. Samtidigt finns här fotografiets objektivitet. Det bildar en annan övergång, från den värld besökarna lämnar till hotellets välkomnande inkörsport till fjällvärlden.

Ljus och kopparröda toner är viktiga ingredienser i konsten och inredningen på Copperhill. I en trappa sprider "Iluminator" av David Svensson ett ljus som väl korresponderar med metallen. I nedre lobbyn har han tre målningar med upplysta drivhus. Konstnären Sverre Wyller var en ledande företrädare för den nya abstrakta konsten i Norge på 90-talet. Han byggde upp collage där materialets beskaffenhet och tidigare användningsområde ingick i uttrycket. Vägskyltar har fungerat som utgångspunkter för tre collage om hänger i baren. De nordligt belägna orterna på skyltarna anknyter till de anländande gästernas närmaste erfarenheter. Men det är på uteplatsen de största upplevelserna väntar. Vänder man blicken mot söder möter en hänförande utsikt över Åredalen. Mot norr Jaume Plensas verk "Dialog" med Copperhills två byggnadskroppar bakom. Två kvinnohuvuden i glasfiber står vända mot varandra. Med ögonen slutna har de något av ett buddhistiskt lugn över sig. Ett uttryck som kontrasterar mot texterna som framträder när jag går närmare. "Enfermedad" (sjukdom), "Hambre" (hunger), "Insomnia" (sömnlöshet), "Ansiedad" (oro), Pánico (panik) och "Histeria" (hysteri). Texterna kanske kan sägas fungera som besvärjelser mot dessa företeelser för hotellets gäster. Skulpturerna är specialgjorda för Copperhill av spanjoren Jaume Plensa som är en av världens just nu mest omdiskuterade skapare av offentliga miljöer. Han är aktuell med verk för Skulpturparken i Umeå och för det nya Textile Fashion Center i Borås. De bakomliggande byggnadskropparna förenas av de två skulpturerna, det är en genomtänkt miljö som inte liknar någon annan.

Något som slår mig innan jag reser hem är hur dominerande de privata aktörerna är på konstscenen i Åre. Ett undantag är Åre gamla kyrka som ligger centralt och har sommaröppet med visningar. Här kan man se den berömda S:t Olofsskulpturen med karolinerhatt. Skulpturen som är från 1300-talet förlorade sin krona och enligt traditionen fick en dragon som deltagit i Armfeldt-tåget 1718-19 i uppdrag att ersätta den. Dragonen visste väl inte hur en sådan såg ut och täljde en karolinerhatt istället. Andra begivenheter i Åre-trakten i sommar är Konst(-ig) stig i Edsåsdalen, en 800 meter lång sträcka med bland annat aluminiumskulpturer av samme Jimmy Dahlberg som ställer ut på Grädda, och en symbolistisk stav i lergods av Maria Luksepp från Gällö.

Den 28 augusti blir det Turtle Salon in the Forest, performancekonstnären Malin Ståhl arrangerar video- och filmvisning i Duved. Deltagande konstnärer ingår i ett internationellt nätverk och bland annat kommer verk att visas av Lawrence Weiner från USA, Ori Gersht från Israel och av Kjartan Slettemark.