Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Beslut om barnbidrag tog två år – allvarlig kritik mot F-kassan

Försäkringskassan får kritik av Justitieombudsmannen, JO, för långsam handläggning av ett barnbidragsärende.

En man i Östersund begärde barnbidrag för sin son. Mannen var bosatt i Sverige och registrerad som anställd i Danmark.

Försäkringskassan meddelade beslut efter drygt ett år och nio månader.

– Den långa handläggningstiden är självfallet inte godtagbar. Försäkringskassan förtjänar allvarlig kritik för sin hantering av ärendet, konstaterar JO Cecilia Nordenfelt i sitt beslut.

Ärendet skickades till nationella försäkringscentret i Visby och hamnade hos dess enhet för familjeförmåner på det internationella kontoret i Malmö. Där har man hand om EU-familjeförmåner och försäkringstillhörighet från länen.

Men ärendemängden på Malmökontoret var stor, behov av nyrekrytering förelåg och det var under en längre tid problem med kvaliteten i handläggningen.

Månaderna gick och pappan från Östersund efterfrågade besked via Försäkringskassans hemsida, utan någon återkoppling. Han har också suttit i telefonkö i flera timmar utan att komma fram till försäkringskassan.

Barnbidrag har stor betydelse för försörjningen. Handläggning av sådana ärenden ska ske effektivt och rättssäkert, konstateras det vidare i JO:s beslut.

Även om behov av kompletterande utredning finns med i det här ärendet så har handläggningen inte följt kravet på skyndsamhet.