Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Beslut om barnbidrag tog två år – allvarlig kritik mot F-kassan

Försäkringskassan får kritik av Justitieombudsmannen, JO, för långsam handläggning av ett barnbidragsärende.

Annons

En man i Östersund begärde barnbidrag för sin son. Mannen var bosatt i Sverige och registrerad som anställd i Danmark.

Försäkringskassan meddelade beslut efter drygt ett år och nio månader.

– Den långa handläggningstiden är självfallet inte godtagbar. Försäkringskassan förtjänar allvarlig kritik för sin hantering av ärendet, konstaterar JO Cecilia Nordenfelt i sitt beslut.

Ärendet skickades till nationella försäkringscentret i Visby och hamnade hos dess enhet för familjeförmåner på det internationella kontoret i Malmö. Där har man hand om EU-familjeförmåner och försäkringstillhörighet från länen.

Men ärendemängden på Malmökontoret var stor, behov av nyrekrytering förelåg och det var under en längre tid problem med kvaliteten i handläggningen.

Månaderna gick och pappan från Östersund efterfrågade besked via Försäkringskassans hemsida, utan någon återkoppling. Han har också suttit i telefonkö i flera timmar utan att komma fram till försäkringskassan.

Barnbidrag har stor betydelse för försörjningen. Handläggning av sådana ärenden ska ske effektivt och rättssäkert, konstateras det vidare i JO:s beslut.

Även om behov av kompletterande utredning finns med i det här ärendet så har handläggningen inte följt kravet på skyndsamhet.