Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bertil polisanmäldes efter första spelningen

Bertil Westlund scendebuterade som 14-åring i Erik Bertils orkester, Sönneråsen, med Erik Åsell, dragspel, Bertils bror Gunnar på dragspel, Roland Sahlin, trummor, och Bertil på Jesusknäppare.

Annons

– Första kvällen fick jag hjälp med gitarrstämningen av utsättaren på Höllefors kraftverksbygge, Per-Olof Hedman, sedermera musikprofessor som gått som elev hos självaste Andrés Segovia.

– Jag blev under kvällen polisanmäld för att jag uppträdde fast jag inte fyllt 16.

Nästa band var Gösta Mobergs med Gösta Moberg, Tore Bouvin, Kjell Edholm och Bertil.

Så följde Kjell Dahlgrens orkester, som han snart tvingades lämna på grund av flytt till jobb i andra landsändar.

Han jobbade som driftingenjör i flygvapnet med radar- och radiostationer som specialitet.

När Bertil var hemma gjorde han en del inhopp i band som Ola Hermanssons och Bosse Sundbergs.

1962 gästspelade han några låtar i självaste Sven-Ingvars på medborgarhuset i Bräcke och i Oviken.

– Maffigast var dock när jag på Centrum i Hammarstrand fick komma upp på scenen och spela med Putte Wickman.

– Ordinarie gitarristen var ingen mindre än Rune Gustafsson som lämnade gitarren till mig och stod bakom och lyssnade.

– Putte var en ful jävel. Han stampade in och jag fick utan förvarning spela Count Basies ”Topsy” i B moll!

– Mitt i låten fick jag solo. Jag var jävligt taggad och ett sånt solo har jag nog aldrig spelat varken förr eller senare.

– Därefter spelade vi ”All of Me”.

Bertil Westlund är en multiinstrumentalist.

Förutom att han är gitarrist är han en utmärkt fiol- och nyckelharpspelare och som utan större besvär även ger sig på knappdragspel.

Nyligen har Bertil dragit på sig hyfsade applådåskor och lysande recensioner tillsammans med sin nyvunna spelkompis Susan Reistad, Alfta.

– Det är en höjdare att spela med henne.