Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Berätta allt om dig själv, men akta dig för att bli personlig…

Om du vill bli rik i dag, finns det ett recept som verkar funka. Överflödig information. Twitter, Blondinbella och allas vårt älskade Facebook.

Annons


Alla nya medier som slår igenom med dunder och brak, går ut på att kasta ut så mycket om sig själv som möjligt, så länge du håller känslor utanför.

Folk berättar gärna vad dom gör minut för minut, närgånget och privat. Men aldrig personligt. Aldrig, i alla fall sällan, nås den elektroniska världen där vänner, flyktigt bekanta och totala främlingar följer ens fotsteg, av någonting mänskligt äkta.

Skulle någon mot förmodan offentligt visa sin nedstämda sida, utropas EMO! snabbare än du hinner stava till sociala medier. Emo, som ve och fasa betyder emotionell. Ett skällsord alltså.

Är du däremot glad över någonting, kanske till och med STOLT, sticker snabbt janteriddarna ner ditt uppblåsta ego med sina välslipade internetlansar.

Alternativet, om du av någon anledning skulle vilja visa upp en glimt av din personlighet, är det bara att gömma dig bakom trygga, starka ironin.

Om någon skulle ifrågasätta ditt infall av mänsklighet i det offentliga, kan du bara skratta lite och säga ”ba skoja.”

Som när stadens ungdomsgäng med rosa skjortor åker ner till Båstad och sprutar champagne och har håret ni-vet-åt-vilket-håll. Imponerad av jetset-livet? Lite komplex kanske? Nejnej, ironi, hävdar kommentarerna till facebookbilden. Men plånboken visar att ironin är bortblåst sedan länge.

Ju mer vi utvecklar tekniken, ju socialare media blir och ju vidare informationssamhället sträcker sig, desto mindre blir människan i sig.

Ju mer vi får veta om varandra, desto mindre lär vi känna varandra

Mer läsning

Annons