Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bepansrad värstingbil med skottgluggar

Skottgluggar och skydd mot landminor. Infrarött sökljus, värmekamera och ett slutet luftsystem. Sandcat ska kunna klara av de flesta farliga situationer. I Sverige finns tre exemplar av den extrema bilen.

Annons

Den ser ut att vara hämtad från en amerikansk actionrulle. En jättelik mörkblå jeep som är bepansrad och utrustad med mängder av tekniska finesser. Allt för att hjälpa polis, räddningstjänst, sjukvård och tull i yrkesutövandet.

- Den har ballistiskt skydd och tål brand och viss sprängverkan. Genom att den har ett slutet luftsystem, med ett övertryck som byggs upp i kupén, kan man köra in i områden med gas eller utsläpp, berättar Håkan, polisassistent och operatör vid piketenheten vid Polismyndigheten i Västra Götalands län.

Skottgluggar

Från början är bilen utvecklad av det israeliska företaget Plasan Sasa och har byggts utifrån en Ford F-450 som drivs av en 6,4 liters V8-turbodiesel på 350 hästkrafter och 880 Newtonmeter. Hela härligheten väger 6,5 ton och rymmer fem personer, som kan blicka ut genom de decimetertjocka pansarglasrutorna. I priset på cirka 3,5 miljoner kronor ingår även ett antal skottgluggar.

- Rent polisiärt, för svenska förhållanden, är det inte vettigt med skottgluggar. Vi använder dem inte till att skjuta på människor, men om man vill höra vad någon utanför bilen säger kan man öppna dem.

Infrarött sökljus

Håkan pekar på några finesser. Berättar att strålkastaren på taket når 1 000 meter och att bilen kan köras i mörker eller svår dimma tack vare infrarött sökljus. Han demonstrerar värmekameran som tydligt visar olika saker i omgivningen och visar upp släcksystemet, vilket kan skumbelägga bilen "om någon kastar en molotovcocktail".

- En Sandcat är jättespeciell att köra. Den är tung och har kort hjulbas, man får tänka efter före. Skär du en kurva blint ligger du plötsligt ute i skogen. Man sitter bekvämt och det känns som att köra en personbil. Men om något oväntat händer beter den sig som en lastbil, säger Håkan och sätter sig tillrätta i förarsätet.

Den kraftfulla V8:an mullrar igång och den extrema bilen rullar iväg.

Fotnot: På grund av sitt utsatta arbete anges inte Håkans efternamn.