Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bensinmack ska ersätta kund för havererad växellåda

Allmänna reklamationsnämnden uppmanar en bensinstation i Strömsunds kommun att ersätta en kund med 21 000 kronor, efter tvist om en havererad växellåda.

Annons

Kunden lämnade in bilen för byte av bromsbelägg och efter bytet provkördes bilen av en mekaniker, varvid växellådan havererade.

Bilen var av 2009 års modell och hade rullat drygt 20 000 mil.

Kunden har i allmänna reklamationsnämnden framhållit att bilen bogserades tillbaka till verkstaden. Att bogsera en fyrhjulsdriven bil med automatlåda och fyrhjulsdrift är helt förbjudet. Allvarliga fel på drivlinan kan uppstå och detta kan ha förvärrat skadan.

Från kundens sida konstateras också att skadan inträffade när bilen var i verkstadens vård. Då är det verkstadens försäkring som ska ersätta skadan.

Från bensinstationens sida har man anfört att ett sånt här fel inte uppstår vid en provkörning. Det hade inträffat oavsett vem som kört bilen och förmodligen vid ungefär samma tid. Växellådan lät och betedde sig lika både före och efter provkörningen.

Allmänna reklamationsnämnden konstaterar att bensinmacken inte ingett något utlåtande från sakkunnig i samband med tvisten.

Därmed finns inga uppgifter som visar att skadan inte orsakats av försummelse från deras sida.

I enlighet med konsumentköplagen är näringsidkare skyldig att ersätta skada som uppkommer medan föremålet för tjänsten är under näringsidkarens kontroll.

Därför ska bensinstationen ersätta kunden för köp av ny växellåda med 21 000 kronor.