Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Befriande åsikter och färgstarkt måleri

I helgen bjöds konstpubliken i Östersund på en härlig Konstlördag på Jamtli och en färgstark vernissage på Galleri S.

Jamtli

I lördags tillbringade jag dagen på Jamtli och lyssnade till Susanna Slöör som föreläste i arrangemang av Jämtlands läns konstförening. På förmiddagen handlade det om trender i det samtida måleriet och på eftermiddagen var rubriken "Konstkritik – behövs den?".

Slöör är skarp i sina åsikter, det märks att hon har ett säkert sinne för konst och måleri. På förmiddagen presenterar hon "ögonsköljsbilder" – ett myller av bilder av olika målande konstnärer, cirka 100 stycken i ett snabbt tempo. De flesta konstnärerna har sin bas i Stockholm och har liksom jag gått på Kungliga konsthögskolan. Jag får därför en familjär upplevelse.

Föreläsningen är utvecklande och på hög nivå. I fikapausens sorl hör jag att någon tycker att det är svårt att hänga med i hennes något komplexa resonemang.

För mig känns föreläsningen viktig. Att höja tanken och öka sina kunskaper kring konstämnet utvecklar seendet.

Slöör är en mästare på att uttrycka sig. Jag blir imponerad av hennes språk som ger mig direkta bildassociationer.

På eftermiddagen dissekeras bland annat Eva Broos målningar då de ställdes ut på Sven-Harrys konsthall i Vasaparken. Susanna Slöör tycker att Sven-Harrys har hög svansföring i utställningssammanhang men hon tycker inte att Eva Broos målningar infriar förväntningarna och lever upp till konsthallens intentioner.

Ett annat ämne som tas upp är hantverkskunnandet och den tekniska skickligheten kontra det fria måleriet. Slöör är intresserad av det genuint äkta sökandet i måleriet samt viljan att förmedla och dela med sig av något aktuellt som går genom hjärttrakten. Slöör är inne på ett intressant ämne. Att förföras av det fotorealistiska hantverksmåleriet kan vara både lockande och enkelt. Värdesättandet av konstnärens skicklighet är också en viktig aspekt. Men tar verket slut där? Finns det något mera att diskutera? Kan det finnas något djupare som Slöör inte ser?

Det är befriande att få ta del av Susanna Slöörs personliga intressen och vilket konstnärligt uttryck som är viktigt för henne. Hon är modig och självsäker och bjuder på en härligt inspirerande lördagsföreläsning.

Galleri S

Irene Trotzigs målningar på Galleri S är uppbyggda med färgstarka fläckar som bildar rum i bilderna. När jag går på utställningen svävar jag kravlöst genom verken och suger in motiven. Bilderna är flyktiga minnesstämplar med historier som döljer sig i skikten bakom den färgstarka paletten. Där finns hopp om vår och ljus.

Målningarna är som fria tolkningar av musikstycken och dikter, som personliga "blandband" av finstämd kultur. De målningar som är utdragna på höjden till stående rektanglar gör sig bättre än de med mer traditionella former.

Irenes Trotzig utställning är den första på Galleri S och med de nya galleristerna Rolf Anderzon och Bodil Halvarsson. Stämningen på galleriet är som vanligt varm och förväntansfull.