Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Befolkningen har mindre koll

Barn från svåra hemförhållanden kan sina rättigheter och skyldigheter som konsument.

Kunskapen hos den resterande massan minskar.

– Jag vill att privatekonomi ska bli ett skolämne, säger Ingrid Krylén, konsumentvägledare.

Annons

Vi köper, förbrukar, byter och säljer. Det är lättare än någonsin att få hem det du behöver oavsett om det är en matkasse, en ny tv eller sommarens utlandsresa, och det är lättare än någonsin att vara försäljare. Men samtidigt minskar också vår kunskap om vad vi som konsumenter egentligen har för rättigheter och skyldigheter när vi säljer eller köper en vara.

Ingrid Krylén har arbetet som konsumentvägledare i Jämtland och Härjedalen sedan 2000, och hon har märkt av hur kunskapsglappet hela tiden har ökat.

– Föräldrar har inte kunskaperna och då får heller inte barnen någon kunskap, säger hon.

Hon berättar hur ärenden gällande telefonförsäljning har eskalerat. Men även ärenden om hantverksarbeten har växt sedan ROT-avdraget kom tillbaka och då handlar det framför allt om att avtal inte skrivs, avtalsbrott eller krångel med fakturor.

– Det finns människor som inte längre vågar svara i telefon därför att de blivit lurade av telefonförsäljare en gång, säger Ingrid.

Men det finns de grupper i samhället där kunskapen om konsumentlagstiftningen är mycket bredare än den stora massan. Det är barn från familjer som har det tufft ekonomiskt och särskoleelever som vet vad de har för rättigheter och skyldigheter.

– När jag föreläser på skolor är det de barn som har svåra hemförhållanden som kan det jag pratar om. Det tror jag beror på att man hemma pratar mycket mer om de här frågorna, man måste hålla koll på det här om man köper en vara, säger Ingrid.

Särskoleeleverna har ämnet i undervisningen som en del av till exempel hemkunskap. Det vill också Ingrid att samtliga elever ska få i skolan, det ska ingå som ett skolämne.

– Det är skolplikt i Sverige och då vore det väl bra att ha det som ett ämne i skolan. Baka in det i samhällskunskapen och matematiken till exempel. Jag vill lyfta upp det här på politikernas agenda, säger hon.

Men är det inte upp till varje individ att tänka själva att ta reda på fakta och information?

– Varje individ har sitt ansvar, det är precis vad politikerna vill få det till i dag. Men har du ingen kunskap från början hur ska du då kunna tänka själv?