Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bästa Yran på många år

/

Annons

58 000 personer kan inte ha fel. Anledningen till att årets Yra blev en av de mer välbesökta var nog Lady Gaga. Man får lyfta på hatten för att Yran lyckades få in den fullträffen i år. För kommande år så hoppas jag att Yran fortsätter att lägga publikdragande akter efter presidenttalet. Presidenttalet och Ewert Ljusberg i all ära, men det fungerar mest som en uppvärmare för vad som komma skall. Att lägga obskyra dansorkestrar från Afrika som avslutning skapar bara ett slags antiklimax.

Det här är min tionde Yra där jag har arbetat som skribent. Det är min artonde sammanlagt. Men aldrig har jag upplevt en sådan stämning som det var under Lady Gagas spelning. Det var en närmast elektrisk stämning på Stortorget. Problemet var att det var ont om plats. Jag kan ingenting om rent tekniska frågor om varför scenen på Stortorget flyttats fram betänkligt sedan tidigare år. Under Lady Gagas spelning var det ändå ett problem. Ett stort problem. Trängseln var för stor. Och där visade det sig också att Yran inte kan boka artister som är större än vad Lady Gaga är. Så alla som tycker att Yran ska locka hit stora namn som Bruce Springsteen, Madonna eller Robbie Williams, få nog acceptera att det aldrig blir så. Det funkar helt enkelt inte. Säkerheten blir lidande.

Men som avslutningsakt var Lady Gaga klockren. Det som jag kommer att minnas är just stämningen på torget. Inte så mycket av själva showen, är jag rädd. De konserter som jag aldrig kommer att glömma är Suede från 1998, Justice från 2008, St Etinne från 1994, Håkan Hellström från 2001, Shakespeare Sisters från 1992 (min första Yra) och Amy MacDonald från i år. Yran har fått in en del fullträffar rent musikaliskt. Även om det känns som om de har tunnats ut de senaste åren. Kanske beroende på det musikklimat som råder i dag. I dagens läge försöker skivbolagen förtvivlat att hålla på rättigheterna till låtar och slåss dagligen mot nedladdningar och Youtube. För artisterna har hjulet snurrats tillbaka. Egentligen har dagens artister samma förutsättningar som de hade i början av 1960-talet. Enstaka låtar har blivit viktigare än hela album i dag. Artister får lägga krut på att få fram låtar som faller nedladdarna i smaken. Vilket gör att mycket av den musik som fungerar i dag blir väldigt ytlig. Som artist gäller det att, kanske mer än förut, få lyssnaren att fastna för låten så fort som möjligt. Det är den verklighet som också Yran-arrangörerna jobbar efter. Vilka artister är det som funkar ute på nätet. Därför har även sidor som Myspace blivit allt viktigare.

Så visst, jag kan tycka att Yran inte hittat alla band och artister som är i rörelse just nu. I år var det ett väldigt underskott på brittiska artister. Övriga europiska länder är nästan ständigt underrepresenterade. Och så har vi Lars Winnerbäck här i nästa år igen. Han funkar ju jämt. Kan bli lite tråkigt i längden visserligen. Men jag hoppas att inte Yran blir så förutsägbar. Jag hoppas på överraskningar nästa år. När det gäller årets festival så finns det egentligen ingenting annat än att tacka så mycket för festen. Årets yra blev den mest lyckade sedan 2001.

Mer läsning

Annons