Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Barndomens bibliska bilder

De bara finns där. Bland taxistolpar och hundlortar, belysta eller undanskymda. Ständigt närvarande och för många så självklara att de bara smälter in i omgivningen. Vi har bett några personer inom länets konstvärld berätta om sina favoriter bland offentliga konstverk.

I dag, sista delen: Anita Olofsson och Berta Hanssons Livets träd.

Annons

Bibliska bilder som myllrar fram, rena färgfält och former som andas det 1960-tal Berta Hanssons textila verk är ett avtryck av. Strax ovan kyrkbänkarna gror frökapslarna till det Livets träd som blekgrönt skjuter uppåt mot det välvda kyrktaket.

– Jag har levt med den här när den växte fram, berättar Anita Olofsson, ordförande i Hammerdals medlemsrika konstförening.

Berta Hansson har spelat en viktig roll för Anita Olofssons konstintresse – som konstnär och som människa. Anita är gift med Bertas systerson Thomas Olofsson och när hennes konstintresse vaknade fanns Berta där och uppmuntrade. När Berta började se dåligt åkte Anita och svägerskan då och då ner för att städa och hjälpa henne i Stockholm. Men någon städning blev det sällan, i stället fick de vara hennes ögon på olika vernissager. Nu bor Anita och Thomas i Håxås, i Bertas gamla sommarhus. Det är beläget strax nedanför det gamla godtemplarhuset Ede skans som var Berta Hanssons ateljé och sommarhus från 1961. Sommartid lade hon ut motiven på golvet där:

– Så sprang hon upp på läktaren och såg hur det såg ut, det gav henne perspektiv på bilden, berättar Anita Olofsson.

Vi går närmare, rundar kyrkbänkarna, tittar nära på de små, fina stygnen. Vintertid sydde Berta Hansson fast de nålade motiven i Stockholm. Tio bibliska bilder växte fram: Noaks ark, skapelsen, Moses och stentavlorna, Eva och Adam i Eden, fiskafänget, Jairi dotters återuppståndelse, intåget i Jerusalem, Johannes döparen, de tre vise männen intill det nyfödda barnet, korsfästelsen. Gamla testamentets bilder på ena sidan växten, Nya testamentets på den andra. Lökväxten i mitten symboliserar livet:

– En lök kommer ju hur än det är, den behöver nästan ingen näring alls. Den har näringen i sig. Lökväxten som sådan, den är livet. Det springer ut av ingenting. Och det är ju ett under, livet, säger Anita Olofsson.

"Bibliska bilder BH 1960-66" är snirkligt broderat i verkets ena hörn. Sex år tog det att skapa:

– Jag tror inte hon var medveten om att det skulle bli en sån här stor sak när hon började.

En tid hängde verket på Frösön men 1985 kom Livets träd till Hammerdals kyrka som en donation från Berta Hansson. Det hänger på södra långsidan, i bakre halvan av kyrkan. Tidigare hängde det i kyrkans främre del, men har fått flytta bakåt. Verket orsakade debatt när det kom:

– Det var en tant som höll väldigt hårt på Berta. En av dem som var kritiska sa: "Mann sån såg väl inte folk ut på Jesu tid heller, så där fula." Hon som skulle försvara henne sa: "Va veit du om dä, dom kunn ju ha sett myche värre ut!", berättar Anita Olofsson.

Själv ser hon Livets träd som ett av 1900-talets avtryck i kyrkan. Den norra väggen inrymmer 1700-talet i form av den gamla kyrkans altartavla medan den nya altartavlan är från 1800-talets mitt. Takmålningen tillkom 1923:

– Berta berättade att hon kom ihåg när taket målades med de här figurerna av Gunnar Torhamn. Hon var runt tio år då och beundrade honom så väldigt för att han kunde få till det här. Det kan ju ha att göra med hennes konstnärsdrömmar, säger Anita Olofsson.

Som liten var Berta Hansson ofta här i kyrkan, familjen bodde i närheten och pappan var kyrkvärd. I familjen fanns kopparstick med bibliska motiv.

– Dem fick de titta på om de var riktigt snälla, berättar Anitas man Thomas Olofsson när vi senare besöker Håxås. 

Färgbilder var ovanligt då och kopparsticken gjorde stort intryck på henne. Bilderna bar hon sedan med sig vart hon än reste. Flera av motiven återfinns i Livets träd. 

Barn var viktiga i Berta Hanssons värld, läraren vars konstnärsbana började med bilder av hennes elever i lilla Fredrika. Det var också barnen hon riktade sig till när hon skapade Livets träd.

Vad känner du när du ser Livets träd? 

– Den framkallar ofta det lilla naiva barnet i mig, särskilt intåget i Jerusalem. Då sitter jag i åter i skolbänken med nedsläckt belysning och med levande adventsljus på varje skolbänk. Läraren berättade mycket målande om palmbladen som ströddes och kläderna som lades ut för att bereda väg för Jesus. Det blev en mystik och en högtidskänsla och den känslan återuppväcks ofta när jag i dag ser på just den delen av applikationen, säger Anita Olofsson.